پاسخ به یک پرسش:

چرا در طول تاریخ، زنان خود را بیشتر از مردان می پوشاندند؟

گرایش به حجاب در زنان : دقت در تصاویر زیر نشان میدهد زنان در طول تاریخ خود را بیشتر از مردان میپوشاندند. بنظر شما چرا در طول تاریخ زنان خود را بیشتر از مردان می پوشاندند؟ زن ها از حس زیبایی دوستی برخوردار بوده و میل به خودآرایی و خودنمایی دارند پس چطور است که تا قبل از قرن ۲۰ در تمامی ملل جهان، زنان خود را و زیبایی هایشان را در مکانهای عمومی میپوشانده اند؟

 

حجاب در انگلیس، های حجاب

 

 

حجاب در ایران، های حجاب

 

حجاب در مصر باستان

 

حجاب در انگلیس2

 

حجاب در دوره ساسانی

 

حجاب در آلمان

حجاب، یک گرایش فطری است

در وجود ما انسانها یک سری امیال غریزی و فطری وجود دارد. امیال غریزی که مربوط به جسم ماست مثل خوردن و خوابیدن و امیال فطری مانند میل به زیبایی دوستی، پرستش، دوست داشته شدن، کمال طلبی و … . یکی از این امیال فطری در بشر خصوصا زنان میل به پوشیدگی است که به آن حیا گفته می شود. یعنی زنان بصورت درونی تمایل دارند در مقابل مردان خود را بیشتر بپوشانند. البته اینکه در ۱۰۰ سال اخیر با این میل در رسانه ها مبارزه شده و افکار عمومی به سمت بی حیایی سوق داده شده است در جای دیگری بحث خواهدشد.

مبارزه با حیا در غرب

وندی شلیت یکی از فعالان حقوق زن در آمریکا می گوید: جامعه ای که علیه شرم و حیا مبارزه می کند دشمن زنان است. جنبش های فمینیستی در غرب، به دنبال تحقق برابری، تلاش کردند تا سبک لباس پوشیدن زنان را مشابه مردان کنند غافل از اینکه تفاوت ها و تمایلات غریزی که در زنان و مردان وجود دارد مانع از آرامش بخشی «کم لباسی» در زنان میشود. فمینیست های نسل اول اعتقاد داشتند ( و گروه هایی هنوز هم اعتقاد دارند) تفاوت هایی که به جنسیت نسبت داده میشوند صرفا سوءتعبیرهای مردان از واقعیت است. مری ولستن کرافت فمینیست انگلیسی معتقد بود: هیچگونه تفاوت نژادی یا طبقاتی ذاتی بین زنان و مردان وجود ندارد. تفاوت هایی که بین این دو گروه بوجود آمده، زاییده محیط اجتماعی است که با اصلاح جامعه از بین میرود.

تفاوت های نوروبیولوژیک

اما سال ها بعد از شکل گیری فمینیسم و با پیشرفت علم، نظریات فمینیستی هیچگاه به اثبات نرسید. دورین کیمورا و دکتر الیزابت همپسون نورولوژیست های دانشگاه اونتاریوی کانادا میگویند: علت اینکه زنان و مردان اینقدر باهم تفاوت دارند، این است که هورمون های جنسی در مغز، قبل و بی درنگ پس از تولد، وارد عمل میشوند و روش سازماندهی مغز را شکل میدهند.( جنگ علیه خانواده، ویلیام گاردنر)

این مطلب را هم ببینید:   علت گرایش به بی حجابی و بدحجابی

مک کوبی و کارول جکلین (دو فمینیست از دانشگاه استنفورد) : تفاوت های آشکاری بین پسران و دختران حتی قبل از تولد در تمام زمینه های آمادگی جسمانی، استعداد بیمارشدن، ادراک، یادگیری، توانایی لمسی، زبان آموزی، توانمندی های ذهنی، آستانه ی درد و غیره وجوددارد. (روانشناسی تفاوت های جنسی، کوبی و جکلین)

لارا شلسینگر( دکترای روانشناسی از دانشگاه کلمبیا) : زنان و مردان به لحاظ بنیادی باهم متفاوتند. این تفاوتها را ما بوجود نیاورده ایم که خودمان هم بتوانیم آن را ازبین ببریم. تحقیقات موسسه whitehead کمبریج، نشان میدهد که: «به لحاظ زیست شناختی و ژنتیکی، زن و مرد بیش از آنچه پیش ازین تصور میشد با هم تفاوت دارند. تفاوت ژنتیکی زن و مرد یک تا دودرصد است. این درصد کمی نیست. تفاوت ژنتیکی زن با شامپانزه ماده نیز یک تا دودرصد است. این تفاوت ژنتیکی تفاوت های بعدی را به دنبال دارد.» به جای اینکه زنان و مردان این تفاوت ها را تهدید و توهینی به خود تلقی نمایند و از آن گلایه داشته باشند، بهتر است به این بیندیشند که همین تفاوت ها موجب میشود که زن و مرد مکمل یکدیگرباشند.( قدرت زن، لارا شلسینگر)

اریکا جانگ (نویسنده آمریکایی) : فمینیست های افراطی، موضعشان درخطر است زیرا علم ثابت کرده زن و مرد ذاتا و طبیعتا از نظر وجودی دارای اختلافات بسیاری هستند که از آغاز خلقت در وجودشان به ودیعه گذارده شده و نمیتوان این تفاوت ها را با ایجاد تغییرات اجتماعی نادیده گرفت.

باتوجه به تفاوت زن و مرد، شرم و حیا در زنان حقیقتی غیرقابل انکار است که باعث می شود زن خود را بیشتر از مرد بپوشاند. در طول تاریخ هم همین میل موجب شده تا عموم زنان با لباس های عفیفانه در اجتماع حاضر شوند .

 

این مطلب را هم ببینید: تاریخچه حجاب در ایران و جهان، از دوران باستان تا اکنون