دختران به عفاف روی می آورند : مطلبی که می خوانید بخشی از کتاب دختران به عفاف روی می آورند نوشته خانم وندی شلیت فلسفه دان آمریکایی است. خانم وندی شلیت در این کتاب، ضمن مرور اتفاقاتی که در عصر حاضر در آمریکا برای زنان و دختران رخ میدهد، تصویر روشنی از ترویج بی بندوباری که خواسته موج سوم فمینیسم است را ارائه داده است. او همچنین توضیح می دهد که چگونه نسل جدیدی در آمریکا در حال شکل گیری است که خواسته هایش با نسل های گذشته متفاوت است و به دنبال گمشده خود یعنی “فطرت” میگردد.

سفرهای مختلف و مصاحبه های مکرر خانم وندی شلیت، خواننده را به این سمت سوق می دهد که گویی دختران آمریکا میخواهند چیزی نباشند که والدینشان بوده اند. آنها میخواهند سبک زندگی و پوشش خود را تغییر دهند. آنها در تلاشند با خویشتنداری، زندگی عاقلانه و عفیفانه ای را در پیش گیرند و روابط خصوصی را تا شروع زندگی دائمی به تعویق بیندازند. در انتهای این مطلب، لینک دانلود ترجمه فارسی کتاب و لینک خرید کتاب زبان اصلی درج شده است.

داستان شکل گیری مدعفیفانه در آمریکا

در این مطلب، بخشی از کتاب که به نحوه شکل گیری مد و سبک پوشش عفیفانه در آمریکا اشاره دارد نقل شده است. خانم وندی شلیت به سراغ زنانی که در اعتراض به لباس ها و مدهای تحریک کننده غربی پیشرو بوده اند رفته و داستان شکل گیری نمایشگاه مد عفیفانه در آمریکا را برای ما بازگو می کند. در ادامه برخی از تحلیل های خانم شلیت درباره شرایط فرهنگی زنان در جامعه آمریکا مطرح شده است.

دخترانی که خواستار حق انتخاب پوشش هستند

امروز با “اِلا” گاندرسون در شهر سیاتل واشنگتن دیدار کردم. وی که اکنون ۱۳ سال دارد در ۱۱ سالگی به یک فروشگاه لباس فروشی به نام نردستروم نامه نوشت و از فروشندگان خواست لباس های عفیفانه تری بفروشند. نامه او پوشش رسانه ای ملی گسترده ای پیدا کرد و باعث شد در کشورهای مختلف در مورد مدهای معاصر بحث شود. دوست دارم بدانم چه چیزی باعث شد “اِلا” وارد این مبارزه که از سال ۲۰۰۴ آغاز شده است، بشود. وی می گوید:

 

دختران به عفاف روی می آورند / پوشش و حجاب

 

“با خواهر بزرگم رابین که در آن زمان ۱۳ ساله بود و مادرم پَم و دوست خواهرم و دوست خودم رفتیم خرید. خواهرم یک شلوار جین را برداشت اما خیلی کوچک بود. مادرم به او گفت سایز بزرگ تری را بگیرد. وقتی فروشنده متوجه شد که آنها شلوار بزرگتر را پسندیده اند با تعجب گفت: آن سایز به درد شما نمی خورد. سایز کوچک تر و تنگ تر برای شما بهتر است چون الان این مد است!”

خواهر بزرگش همان سایز بزرگ را خرید اما این تجربه در “اِلا” حس بدی ایجاد کرده بود. به گفته خودش: “این بود که مرا وادار کرد به فروشگاه نردستروم نامه بنویسم”

فروشندگان شما می گویند فقط یک مد مناسب وجود دارد. اگر این حرف درست باشد، پس دختران باید نیمه عریان در خیابان ها راه بروند. به نظرم لازم است این رویه را تغییر دهید.

در بخشی از نامه “اِلا” آمده است: “نردستروم عزیز، من دختر ۱۱ ساله ای هستم که برای خرید لباس _به ویژه شلوار جین_ به فروشگاه شما آمدم، اما همه آنها تنگ بود. سایز بعدی هم بیش از اندازه بزرگ بود… فروشندگان شما می گویند فقط یک مد مناسب وجود دارد. اگر این حرف درست باشد، پس دختران باید نیمه عریان در خیابان ها راه بروند. به نظرم لازم است این رویه را تغییر دهید.

چند ماه بعد، دو نماینده از نردستروم جداگانه پاسخ نامه اش را دادند و از او برای نارضایتی به وجود آمده پوزش خواستند و به او اطمینان دادند تا کارمندانشان را آموزش دهند، آن ها حتی وعده دادند به دنبال راه حلی برای مشکل او باشند. “اِلا” از اینکه پاسخ او را داده بودند تعجب کرده بود چون اصلا انتظارش را نداشت.

به طور اتفاقی در آن هفته، خانواده گاندرسون در حال کمک به برپایی یک نمایشگاه “مد عفیفانه” بودند. در یکی از روزهای قبل از افتتاحیه، فردی از راه رسید و پرسید: آیا پاسخ نماینده های نردستروم به دست شما رسیده است؟ و هیاهوی رسانه ای از همین جا آغاز شد.

این خبر در روزنامه ها و مجلات مختلف انعکاس یافت و مصاحبه های رادیویی و تلویزیونی فراوانی با “اِلا” و آقای پیت نوردستروم صورت گرفت. آقای نوردستروم در مصاحبه با CNN اعلام کرد از نامه “اِلا” تعجب نکرده چون سال هاست که شکایات مشابهی را از دختران نوجوان دریافت می کند. او گفت “راستش سه سال پیش نیز چند زن جوان از محله ارنج کونتی ایالت کالیفرنیا در زمینه موضوع مشابه به ما نامه نوشته بودند.”

البته آقای نوردستروم از دادن پاسخ به برخی سوالات خبرنگاران شانه خالی می کرد. مثلا او می گفت کار ما درست است، ما فقط داریم طبق مُد روز پیش می رویم، او پی در پی می گفت ما طبق مُد روز پیش می رویم. اما وقتی شما لباس ها را تهیه می کنید این شما هستید که مدها را باب می کنید” مادر “اِلا” هم این مسئله را تایید می کند و می گوید: “مردم هرچه در دسترسشان باشد، می پوشند.”

 

دختران به عفاف روی می آورند

 

یک علت اینکه مسئله “اِلا” گاندرسون سریع از اذهان پاک نشد این بود که نامه وی حرف دل افراد زیادی بود. در این میان نامه وی بیشتر از دیگران مورد توجه قرار گرفت و فروشگاه های بزرگ نوردستروم، دیلاردز و جی سی پنی همه اذعان کردند که نوجوانان دیگری به صورت گروهی نامه هایی فرستادند و خواستار عرضه پوشش های عفیفانه تری شده اند.

این مطلب را هم ببینید:   زیبایی واقعی در قلب شماست! داستان یک تحول

یکی از این نامه ها در شهر تیوسان ایالت آریزونا توسط ۴۰۰ نوجوان نوشته و امضا شد. در آن نامه از فروشگاه ها خواسته شده بود لباس های بیشتری برای آن دسته از دخترانی که نمی خواهند دامن های کوتاه، شلوارهای لی کوتاه و تیشرت های شکم نما بپوشند، فراهم کنند.

جیم بنسون، مدیر مسئول بخش تبلیغات و بازاریابی شعبه فینیکس فروشگاه دیلاردز، کوشید رضایت نوجوانان را با نامه ای به این شرح به دست آورد: ” ما حرف شما را شنیدیم و در حال یافتن راه حل برای پاسخ به نیازهای شما هستیم.” اما نوجوانان به این پاسخ قانع نشدند و فروشگاه دیلاردز مجبور شد یک نمایشگاه مد عفیفانه را در یکی از شعباتش به راه اندازد. این نوجوانان به چه چیزی معترض بودند؟ مادر “اِلا” پاسخ جالبی می دهد:
” در جریان این مسائل متوجه شدیم، دختران در پی این هستند که زیبا باشند و به نوعی زن بودن خود را نشان دهند اما آنچه فروشگاه ها و طراحان لباس در اختیار آنها می گذارند به گونه ای است که جاذبه های جنسی آنها به طور نامناسب عرضه می شود. این دو، یکی نیست. مثل این است که اگر شما مادر هستی باید بچه هایت را کمک کنی، چون در تشخیص نیازهایشان دچار اشتباه می شوند. مثلا ممکن است خیلی خسته باشند اما بگویند ” گرسنه هستم! “، شما باید آنقدر هوشمند باشید که نیاز واقعی آن ها را تشخیص دهید. احساسات مختلف، در مغز با هم مرتبط هستند. همین مسئله در زمینه حس زنانه هم صدق می کند. نشان دادن جاذبه جنسی و حس زنانه مثل هم نیستند. به لحاظ ذهنی به هم نزدیک اند اما یکی نیستند. “

خانواده گاندرسون امیدوار بودند که این مباحث، باعث استقبال بیشتر مردم از نمایشگاه مد آنها که قرار بود چند روز بعد افتتاح شود، گردد. و همینطور هم شد. تنها در یک روز ۱۵۰ بلیت و روی هم رفته ۴۰۰ بلیت به فروش رفت. (سال گذشته ۱۵۰ بلیت به فروش رفته بود.)

 

دختران به عفاف روی می آورند / پوشش و حجاب

 

خود را، دیگران را و جهان را به چالش بکشید

ایده نمایشگاه مد ناب (عفیفانه) در سال ۱۹۹۹ شکل گرفت. این طرح برای نخستین بار توسط برخی از مادران در سراسر آمریکا اجرا شد که دختران آنها، عضو یک گروه متشکل از دختران کاتولیک به نام “کلوپ های جنجال برانگیز” بودند. شعار آن ها ” خود را، دیگران را و جهان را به چالش بکشید “ بود. طرح مد ناب بر مبنای اصول مذهب کاتولیک پایه گذاری شده است اما یک هدف کلی را دنبال می کند و آن اینکه دختران ۱۰ تا ۱۸ ساله هدایت این جریان را به دست گیرند.

دختران بزرگتر، جلسات مقدماتی را آماده می کنند که بسته به شهر برگزاری نمایشگاه از ۴ تا ۸ ماه ادامه دارد. در سال ۲۰۰۶، این نمایشگاه در ۱۷ شهر آمریکای شمالی از کالگری گرفته تا میامی برگزار شد. هر بار تعداد دخترانی که در برگزاری این مراسم سهیم هستند افزایش می یافت. در سال ۲۰۰۴، ۳۷ دختر در شهر سیاتل مسئول برگزاری برنامه مد ناب بودند. در سال ۲۰۰۶، این مقدار بطور تقریبی دو برابر شد. تعداد شرکت کنندگان در این برنامه ها هم بطور قابل توجهی افزایش یافته است. در شهر آتلانتا که برنامه در آنجا بطور کارشناسی شده تر برگزار شد، تعداد حاضران در سال ۲۰۰۵، ۱۳۰۰ نفر بود و در سال ۲۰۰۶، این جمعیت به ۲۲۰۰ نفر رسید. در سال ۲۰۰۶ محل اجرای برنامه به مرکز کنگره جهانی جرجیا منتقل شد تا گنجایش همه کسانی را که بلیت خریده اند، داشته باشد.

درواقع نمایشگاه های “مد ناب” در متن جامعه رواج یافته است. درصد قابل توجهی از شرکت کنندگان به مدارس عمومی می روند و مذهبی نیستند. آنها از طریق دوستانشان با این برنامه ها آشنا شده اند. مادر “اِلا” معتقد است: ”بسیاری از آدم هایی که مسیحی نیستند و یا حتی به خدا اعتقاد ندارند، واقعا از این برنامه خوششان می آید. این چیزی است که در قلب و فطرتشان وجود دارد، آنها متوجه می شوند حقیقت چیست.

 دختران به عفاف روی می آورند

 

پیش بینی یک فمینیست متعصب!

در سال ۲۰۰۱ یعنی تقریبا زمانی که جریان مد ناب در حال گسترش در جامعه بود، یک نظریه پرداز سیاسی به نام کاتا پُلیت پیش بینی کرد که پوشش های عفیف هیچ گاه در میان مردم رواج نخواهد بافت. او گفت: ” همانگونه که قبلا تاکید کرده ام برخلاف تصور وندی شلیت، واقعیات زندگی مدرن اجازه بازگشت به سمت حفظ پاکدامنی پیش از ازدواج و پوشیدن ژاکت های دکمه دار را نخواهد داد. “

در سال ۱۹۹۹ انقلاب ژاکت های دکمه دار در ذهنم نبود اما راستش را بخواهید گویا این ژاکت ها دوباره در حال بازگشت به جامعه هستند. دلیل این بازگشت این است که امثال خانم کاتا پُلیت از زنان جوان انتظار دارند از پوشش های بدن نما استفاده کنند و این درخواست پس از مدتی آزار دهنده می شود. بسیاری از زنان جوان تسلیم مدهای امروزی نمی شوند. در ضمن وقتی بزرگ ترها از آنها انتظار دارند برای اثبات به اصطلاح مدرن بودن خود، جاذبه های جنسی خود را بنمایانند، احساساتی و هیجان زده نمی شوند و خواسته های بزرگ ترها را برآورده نمی سازند.

برعکس، زنان جوان اهداف جدی تری برای زندگی خود در نظر گرفته اند و اجازه نمی دهند تحت تاثیر فشار برای عرضه خود به شکل ستاره های پورنوگرافی، از اهداف اصلی خود دور شوند.

وقتی بزرگ ترها از آنها انتظار دارند برای اثبات به اصطلاح مدرن بودن خود، جاذبه های جنسی خود را بنمایانند، احساساتی و هیجان زده نمی شوند و خواسته های بزرگ ترها را برآورده نمی سازند.

 

این مطلب را هم ببینید:   ستاره هایی که محجبه شدند

فرهنگی که برای مردها ارزش بیشتری قائل است

رابین خواهر “اِلا” که ۱۵ سال دارد و وجودش سرشار از شادی و شور است، معتقد است: ” بهترین کار آن است که به نظر دیگران درباره خودت اهمیت ندهی و براساس معیارهای خویش زندگی کنی. اگر هر کاری که می کنی برای به دست آوردن رضایت دیگران باشد، دیگر نمی توانی هویت خود را حفظ کنی؛ یعنی دیگر خودت نیستی. اگر مثل دیگران لباس بپوشی یا مثل دیگران صحبت کنی، این دیگر خودت نیستی که حرف می زنی، بلکه این دوستانت هستند که لباس پوشیده اند و صحبت می کنند. “

رابین بر این باور است که پوشاندن لباس های تحریک کننده بر تن دختران کم سن و سال، در جامعه ای صورت می گیرد که برای زن ارزش قائل نباشند. ” به نظر من فرهنگ ما برای مردها و برای چیزهای ظاهری (امور مادی نه امور مرتبط با حقیقت وجودی انسان) مانند پول درآوردن بیشتر و یا مستقل شدن بیشتر ارزش قائل است. “ بنابراین از دیدگاه رابین، کسی که لباس های تحریک کننده نمی پوشد، درواقع اجازه نمی دهد شخصیتش براساس معیارهای ظاهری و مادی تعریف شود.

 

تاریخچه حجاب در جهان _ بازگشت به عفاف _ های حجاب

استیسی جوان ترین دختر در گروه گردانندگان مد ناب در شهر فرت وین تایید می کند که جریان مد ناب درباره احترام گذاشتن به خود است و پوشش عفیف، به دخترها کمک می کند تا به ارزش خود پی ببرند. او متوجه شده است دختران با این کار می توانند بهتر تصمیم بگیرند.

الیزابت یکی دیگر از اعضای این طرح می گوید: ” مدهای لباس پوشیده تر به او کمک می کند خودش مسیر زندگی اش را تعیین کند. ” او معتقد است این مدها برای وی گونه ای یادآوری هستند تا در زمینه مسائل گوناگون تسلیم فشار دوستان نشود.

آدری یکی دیگر از دختران گروه مد ناب در فرت وین است که صحبت های الیزابت را تایید می کند و معتقد است چیزهایی که مد می شود، مانع بروز هویت افراد می گردد. ” با این چیزهای نامناسب توجه مردم را به سمت ظاهر خود می بریم به جای اینکه نشان دهیم در باطن چگونه هستیم. فکر می کنم خیلی بهتر باشد لباس عفیف بپوشیم تا حواس مردم پرت نشود. “

وقتی این دختران درباره “حواس پرت کردن” دیگران صحبت می کنند، منظورشان چیزی نیست که در اذهان خیلی ها ممکن است شکل بگیرد؛ یعنی “به گناه انداختن مردها” یا چیزی شبیه به آن. آن ها دوست ندارند مردم از شخصیت واقعی آن ها غافل شوند.

تاریخچه حجاب در جهان _ بازگشت به عفاف _ های حجاب

 

شخصیت من در ظاهرم خلاصه نمی شود

به نظر می رسد پیام این دختران کم کم جای خود را در اجتماع باز کرده است. مدت کوتاهی پس از اعتراضات “اِلا” بر ضد نوردستروم، مجله ی سون تین زندگی نامه مختصری از مگی ۲۰ ساله، نویسنده مقاله “هنر عفت” را چاپ کرد. او در آغاز مقاله خود آورده است: ” به آسانی نمی توان کاری کرد که مردها به عقاید و ارزش های شما توجه کنند، اما اگر اجازه ندهید ظاهر شما را زیاد ببینند، مجبور می شوند توجه خود را به باطن شما معطوف کنند. “

او در ادامه می نویسد:

“من دامن های بلند و لباس های دکمه دار و پوشیده بر تن می کنم تا این پیام را به دیگران بدهم که شخصیت من فقط در ظاهرم خلاصه نمی شود. وقتی وارد دبیرستان شدم مقید ماندن به مدل پوشش خود و ارزش های خود واقعا برایم مشکل تر شد. دوستانم را می دیدم که با پوشیدن لباس های بدن نمای خیره کننده توجه زیادی را به خود جلب می کردند. من ورزشکار و باهوش بودم، خواننده و بازیگر بودم و ویراستار مجله مدرسه، اما اینها به پای لباس های کوتاه دوستانم نمی رسید. حتی به مجلس رقص سال آخری ها دعوت نشدم! اما دیدم چگونه دوستانم که همه چیز خود را در مقابل پسرانی که فقط شیفته جسم آنها شده بودند باختند و بعد این پسران آنها را به حال خود رها کردند و آسیب روحی سختی به آن ها وارد کردند. هرچه می گذرد از اینکه معیارهای خود را بالا نگه داشته ام، خوشحال تر می شوم. “

 

دختران به عفاف روی می آورند

 

این حرف مردم پسند نیست اما نوع پوشش یک زن جوان، بدون اینکه خودش متوجه باشد، می تواند او را به یک وسیله سرگرمی راه رونده برای مردان تبدیل کند و یا برعکس گاهی باعث می شود مردم به ویژگی های درونی او توجه کنند. بسیار دیده ام دختر نوجوانی در ایستگاه اتوبوس یا فروشگاهی ایستاده است و با خوشحالی به جلو نگاه می کند در حالیکه یک مرد هفتاد ساله از پشت سر به لباس های بدن نمای او خیره شده است. اگر با این دختر صحبت کنی، احتمالا می گوید دارد با پوشش خود “شخصیت” خود را نشان می دهد، اما مردی که پشت سر اوست دقیقا برعکس این را می بیند، یعنی اجزای بدن او را که همه زنان دیگر هم دارا هستند.

برنامه های مد ناب ابتدا در زیرزمین های کلیساها و اتاق ملاقات هتل ها برگزار می شد. اما امروزه فروشگاه های بزرگ محلی غالبا نمایندگانی به این برنامه ها می فرستند تا ببینند دختران چه چیزی را امروزی و عفیف می دانند. در ضمن، در واکنش به مسئله “اِلا” و هیاهوی رسانه ای که به راه افتاد، نوردستروم عنوان جدیدی را در سایت خود برای مشتریان نوجوان راه اندازی کرد به نام ” مُدرن و عفیف ” .

این مطلب را هم ببینید:   پوشش عفیفانه ، دغدغه نسل جدید دختران

دختران به عفاف روی می آورند

آموزش مسائل جنسی به کودکان

با امیدواری سیاتل را ترک کردم. در شهر خودم متوجه شدم یک نوع تی شرت برای دختران ۶ ساله به بازار آمده که در وسط آن واژه “شهوت” چاپ شده است. چگونه آدم ها چنین لباسی را برای یک دختربچه ۶ ساله طراحی می کنند و چگونه والدین چنین لباسی را برای بچه هایشان می خرند؟

اینکه گفته می شود: “با بدن خود راحت برخورد کن”، دستاورد جدیدی با خود به همراه آورده است: آموزش مسائل جنسی به کودکان در سال های اولیه دبستان و حتی آن هایی که هنوز به سن دبستان نرسیده اند!!

در کتابی معروف در زمینه آموزش مسائل جنسی به ۷ ساله ها که اکنون در ۲۵ کشور از آن استفاده می شود، همه چیز درباره سقط جنین، مسائل جنسی و روش های پیشگیری از بارداری آموزش داده شده است. این کتاب همچنین به بچه ها می آموزد که “یک شخص همجنس باز به لحاظ جنسی _مانند یک آهنربا_ جذب همجنس خود می شود!” آیا واقعا لازم است کودک ۷ ساله این مسئله را بداند؟ آیا لازم است بداند عشق و رابطه جنسی همیشه یک جا جمع نمی شود؟

کتاب جدیدی برای بچه های ۴ سال به بالا نوشته شده است که در آن به همراه تصویر و مباحثی پیرامون پرندگان و زنبورها، بحث لقاح مصنوعی هم مطرح شده است. (البته مسائل جنسی مستهجن دیگری هم آموزش داده شده است که قابل ذکر نیست.)

دور از انتظار نیست که والدین تصور کنند با بمباران فرزندانشان توسط واژه های جنسی، آن ها زودتر وارد زندگی شوند و نسبت به این مسئله حس خوبی داشته باشند اما من فکر نمی کنم این طرز تفکر بتواند در برابر بررسی های دقیق دوام بیاورد. شاید روزی فرا رسد که دیگر آموزش زودهنگام مسائل جنسی عاقلانه به نظر نرسد. در عوض شاید عاقلانه تر آن باشد که برای محافظت از معصومیت فرزندانمان بیشتر بکوشیم.

 

دختران به عفاف روی می آورند

توجه بیش از اندازه به ظاهر و غفلت از خود حقیقی

این روزها از اینکه کسی به ما بگوید: “چه خوش اندام هستی!” خوشمان می آید و تشکر می کنیم. اما آیا براستی آزادی ای که ما زنان به دنبالش هستیم این است؟”

ما به ارزیابی سطحی دیگران خو گرفته ایم و شاید جای تعجب نباشد که اعتماد به نفس پایین، عمومی ترین مشکل یک زن پُست مدرن است. ما آنقدر عادت کرده ایم فقط به جنبه ظاهری خود توجه کنیم که تقریبا از خود حقیقی مان غافل شده ایم. پوشیدن لباس رسمی تر علامت این است که آنچه در باطن ما است، ارزش بیشتری دارد. آنچه در باطن ما وجود دارد، بطور کلی روح نامیده می شود و به ما یادآوری می کند که چیزی فراتر از بدن صرف وجود دارد.

 

دختران به عفاف روی می آورند

 

من هرطور بخواهم لباس می پوشم

امروزه مردم عاشق آن هستند که اعلام کنند: “من هرطور که راحت باشم، لباس می پوشم”. با این حال به ندرت حتی بی خیال ترین آدم را می بینم که در خیابان با هوله پالتویی راه برود!

یکی از طراحان لباس، گونه های لباس عروس زیبای بی آستین را طراحی می کند اما هیچ گاه این تولیدات گران قیمت او در عروسی های شکوهمند و شاهانه دیده نمی شود. در اینگونه مراسم همیشه سنتی ترین لباس عروس ها استفاده می شود و اهمیت بانویی را نشان می دهد که آن را بر تن کرده است. آیا دلیلش آن است که ملکه ها از بدن خود خوششان نمی آید و “از نشان دادن آن احساس راحتی نمی کنند؟” شاید اینطور نباشد.

واقعیت این است که همه لباس می پوشند تا تصویری از خود به دیگران ارائه دهند و نه فقط برای راحتی. اما متاسفانه برای انتخاب این تصویر تامل آگاهانه نداریم (و انتخاب ما براساس چیزی است که مد می شود).

 

دختران به عفاف روی می آورند

 

خطر جراحی های زیبایی

خوش ترکیب بودن بدن چیز خوبی است اما امروزه پیام های سطحی رسانه ها مسموم کننده است و جایگزین ارزش های اخلاقی شده است. تولید کنندگان وسایل عمل جراحی سینه ادعا می کنند جراحی پلاستیک، اعتماد به نفس را بالا می برد اما شواهد درست برعکس این را نشان می دهد. زنانی که کاشت سینه داشته اند ۲۱ درصد بیش از دیگران اقدام به خودکشی می کنند. شاید دلیلش این باشد که زنانی جذب این جراحی می شوند که قبلا اعتماد به نفس پایینی داشته اند و گویا عمل جراحی در بالا بردن آن نقشی ندارد.

هر زنی دوست دارد جذاب باشد اما اگر ما همه ارزش وجودی خود را بسته به جذاب جلوه کردن برای همه نماییم و آن را به جسم ظاهری خود محدود سازیم، مشکل آشکاری به وجود می آید. جسم ها به مرور زمان تغییر می کنند.. ما از فمینیست ها زیاد شنیده ایم که می گویند: “به شیئی برای مردان تبدیل نشویم” اما کم کم متوجه می شویم که اگر با اختیار خودمان هم خود را به شیء تبدیل کنیم، این راه به اعتماد به نفس پایا و ماندگاری منتهی نمی شود.

این مطلب تکمیل خواهد شد… / دختران غربی به عفاف روی می آورند!

لینک نسخه PDF ترجمه کتاب 

لینک نسخه اندروید ترجمه کتاب

لینک خرید کتاب اصلی (Return to mudesty)