جودیت میل خبرنگار نیویورک تایمز در مقاله “زنان در آغوش اسلام، امنیتی تازه می یابند” مینویسد: پوشش حجاب، برای زن این امکان را فراهم ساخته که در شهرهای شلوغ بتواند به راحتی فعالیت کند و از مزاحمت مردان جوان در امان بماند. پیام غیرقابل تردید این لباس به اطرافیان این است که: این زن نجیب است، به او کار نداشته باشید.

استدلال فمینیست های مخالف حجاب

عصرا نومانی، فمینیست هندی_آمریکایی : برداشتن حجاب، اساسی ترین جهاد زنانه است.

مجله آزادی زنان: حجاب، سمبُل استبداد مذهبی است.

آذر ماجدی، فمینیست ایرانی : ما فقط مخالف حجاب اجباری نیستیم، مخالف حجاب اسلامی هستیم.

نیره توحیدی، فمینیست ایرانی : رفع حجاب، قدمی ضروری در ورود زن ایرانی به عرصه ی اجتماع است.

 

نظر فمینیست ها و دانشمندان غربی درمورد حجاب

دکتر هنری مکو: حجاب تایید کننده ی حریم شخصی، انحصار و اهمیت قلمروی خانوادگی است. من از ارزش هایی که حجاب نمایان گر آن است، جانبداری میکنم. بویژه اختصاص زنان به همسر آینده و خانواده شان و عفت و وقاری که حجاب متضمن آن است.

جودیت میل خبرنگار نیویورک تایمز در مقاله “زنان در آغوش اسلام، امنیتی تازه می یابند” مینویسد: پوشش حجاب، برای زن این امکان را فراهم ساخته که در شهرهای شلوغ بتواند به راحتی فعالیت کند و از مزاحمت مردان جوان در امان بماند. پیام غیرقابل تردید این لباس به اطرافیان این است که: این زن نجیب است، به او کار نداشته باشید.

جولیا آماتو(وزیر ایتالیا) : حجاب اسلامی یک محافظت کننده برای زنان است.

دروتو (بازیگر مسلمان شده ایتالیایی) : حجاب پرچم مبارزه با نگاه ابزاری به زن است.

 

این مطلب را هم ببینید : دختران غربی به عفاف روی می آورند

 

جوانا فرانسیس (روزنامه نگار آمریکایی) : حجاب و لباس های عفیفانه پرجاذبه تر از هر مد غربی است. زیرا زن را بصورت اسرارآمیزی می پوشانند و اعتماد به نفس او را جلوه می دهند.

وندی شلیت (نویسنده آمریکایی) : امروزه یک قانون کلی وجود دارد: “هرچه خواهان احترام بیشتری هستید باید لباس های عفیفانه تری بپوشید.

ژان ژاک رسو (فیلسوف اروپایی): شبیه شدن زنان به مردان باعث تسلط مردان بر آن ها می شود.

هاله افشار (فمنیست): زنان محجبه معتقدند، حجاب آنها را ناظر بر دیگران می کند و نه بالعکس و آنها را از تحمیل های صنعت مد و فشارهای افسانه زیبا بودن آزاد می کند و البته دلیل اصلی مسلمانان فراتر از همه اینهاست و آن وظیفه شرعی آنان است.

این مطلب را هم ببینید:   پوشش عفیفانه ، دغدغه نسل جدید دختران

 

نظر دانشمندان غربی درمورد حجاب

 

فرانتس فانون (نویسنده فرانسوی) : زنی که [ظاهرش] دیده نمی شود، تسلیم نمی گردد و خود را عرضه نمی کند.

سنت ژرومه (کشیش و مورخ) : ما باید همانطور که حرف میزنیم لباس بپوشیم یا همانطور که لباس میپوشیم حرف بزنیم. چرا زبان از پاکدامنی میگوید ولی کل بدن ناپاکی را نشان میدهد؟

آلفرد هیچکاک (کارگردان مشهور آمریکایی) : من معتقدم زن باید مانند فیلمی پرهیجان و پرآنتریک باشد که ماهیت خود را کمتر نشان دهد و بگذارد مرد برای کشف او بیشتر به خود زحمت دهد. زنان شرقی تا چند سال پیش بخاطر حجابشان جذابتر و قدرتمندتر بودند.

جان آدامز: با مطالعه تاریخ، دولت ها، زندگی و رفتار آدمها به این نتیجه رسیده ایم که رفتار زنان قابل اطمینان ترین و کم خطاترین شاخص برای تعیین میزان پایبندی یک ملت به اخلاقیات و پاکدامنی است. یهودیان، یونانی ها، سوییسی ها و آلمانی ها همگی زمانی هویت ملی را از دست داده اند که پاکدامنی خانوادگی و حجب و حیای زنانشان از دست رفت.

رابین دختر آمریکایی (برگزارکننده نمایشگاه مدناب) : کسی که لباسهای تحریک کننده نمی پوشد، درواقع اجازه نمی دهد شخصیتش براساس معیارهای ظاهری و مادی تعریف شود.

استیسی دختر آمریکایی (برگزارکننده نمایشگاه مدناب) : پوشش عفیف به دخترها کمک میکند تا به ارزش خود پی ببرند.

 

تاریخچه حجاب در جهان _ بازگشت به عفاف _ های حجاب

 

آدری دختر آمریکایی (برگزارکننده نمایشگاه مدناب) : با لباس های نامناسب توجه مردم را بسمت ظاهر خود میبریم بجای اینکه نشان دهیم در باطن چگونه هستیم. فکر میکنم خیلی بهتر باشد لباس عفیف بپوشیم تا حواس مردم پرت نشود و از شخصیت واقعی ما غافل نشوند.

مگی نویسنده مقاله هنر عفت: به آسانی نمیتوان کاری کرد که مردها به عقاید و ارزش های شما توجه کنند، اما اگر اجازه ندهید ظاهر شما را زیاد ببینند، مجبور میشوند توجه خود را به باطن شما معطوف کنند.

وندی شلیت (نویسنده آمریکایی) : نوع پوشش یک زن جوان، بدون اینکه خودش متوجه باشد میتواند او را به یک وسیله سرگرمی راه رونده برای مردان تبدیل کند. بسیار دیده ام دختر نوجوانی در ایستگاه اتوبوس یا فروشگاهی ایستاده است و با خوشحالی به جلو نگاه میکند درحالیکه یک مرد هفتادساله از پشت سر به لباسهای بدن نمای او خیره شده است. اگر با این دختر صحبت کنی، احتمالا میگوید دارد با پوشش خود “شخصیت” خود را نشان میدهد، اما مردی که پشت سر اوست دقیقا برعکس این را میبیند، یعنی اجزای بدن او را که همه زنان دیگر هم دارا هستند.

این مطلب را هم ببینید:   دختران به عفاف روی می آورند + لینک دانلود کتاب

در کتاب مقدس به زنان و عالمان دینی سفارش میشود در پوشیدن لباس دقت کنند چون دنیای درونی آنها ارزشمند تلقی شده است. باید ثابت کنیم چیزی فراتر از بدن صرف وجود دارد. امروزه مردم عاشق آن هستند که اعلام کنند: “من هرطور که راحت باشم لباس میپوشم” با این حال بندرت حتی بی خیال ترین آدم را می بینیم که در خیابان با هوله پالتویی راه برود.

نوال سعداوی (نویسنده مصری) : زیبایی به نمایش برجستگی های بدن و آرایشی که اضطراب درونی و فقدان اعتماد به نفس را پنهان میکند، نیست. بلکه بیش از هرچیزی مدیون قدرت تفکر، سلامت و کمال نفس است.

یک سایت اینترنتی مصری: داشتن حجاب، نشانه ی استقلال یک زن است.

مجله فایننشال تایمز در مورد یک دختر مصری مینویسد: مونا یک دختر فارغ التحصیل جوان که در یک بانک خارجی کار میکند، علیرغم میل والدین و برادرانش، اخیرا پوشش اسلامی را انتخاب کرده و معتقد است که این نوع لباس به هیچ وجه فعالیت او را مختل نمیکند. او میگوید این نحوه پوشش او را قابل احترام می سازد.

میشل هولباگ نویسنده فرانسوی: جنگ علیه اسلام گرایی با کشتن مسلمانان فایده‌ای ندارد فقط با  فاسد کردن آنها میتوان به این پیروزی دست یافت. پس باید به جای بمب بر سر مسلمانان دامن‌های کوتاه فرو بریزید.

خانم وندی شلیت می‌گوید: چگونه انتظار دارید مردان محترمانه رفتار کنند در حالیکه تعداد زیادی از زنان با پوشش و رفتار خود دائماً پیام می فرستند که  لازم نیست اینگونه باشند.

 

منابع:

۱.زن، ستم تاریخی، ستم برابری (جمعی از نویسندگان)

۲.دختران به عفاف روی می آورند (وندی شلیت)

۳.جواهرانه (جمعی از نویسندگان)