تجربه یک روز باحجاب

در این ویدیو چند دختر آمریکایی به پیشنهاد یک بانوی مسلمان مقیم آمریکا، یک روز را باحجاب میگذرانند. آنها ابتدا دیدگاهشان را نسبت به حجاب بیان میکنند. به نظر آنان حجاب ظلمی است که از طرف مردان به زنان میشود. اما دوست مسلمان آمریکایی به آنها توضیح میدهد که حجاب برای این است که زن به ویژگی های انسانی اش شناخته بشود و نه ویژگی های جنسیتی. این دخترها بعد از پوشیدن حجاب و تردد در شهر تجربه شان از یک روز باحجاب را مقابل دوربین بیان میکنند.

گفتنی علیرغم تصور غلطی که نسبت به حجاب وجود دارد اما اخبار فرهنگی اجتماعی منتشرشده از کشورهای غیرمسلمان نشان میدهد درسال های اخیر گرایش به لباس های پوشیده در بین زنان و دختران نسل جدید رشد چشمگیری داشته است. برای اطلاع بیشتر از این موضوع میتوانید مطلب  دختران غربی به عفاف روی می آورند/ ماجرای راه اندازی “بخش مُدعفیفانه” در فروشگاه های معتبر آمریکا را بخوانید.

 

 

تلاش برای تغییر تصورات غلط

مسلمانان ساکن در آمریکا معتقدند بهترین راه برای از بین بردن تصورات غلط درمورد حجاب، در محیط دانشگاه ها و جامعه، صحبت کردن درمورد اسلام است. رسانه ها در آمریکا اسلام را به عنوان یک دین ظالم معرفی میکنند که حجاب را به زنان تحمیل کرده و آنان را وادار میکند تا در برابر ظلم مردان سکوت کنند. این درحالیست که تعریف حجاب فراتر از پوشش و لباس است. پوشیدن حجاب به معنای این است که یک زن چیزی فراتر از ظاهرش دارد.
در همین راستا بسیاری از دانشجویان مسلمان آمریکایی در برنامه های اسلامی شرکت میکنند تا بتوانند بیشتر درمورد اسلام گفت و گو کنند. باوجود بی‌عدالتی‌هایی که در فضای جامعه آمریکا و رسانه‌ها نسبت به مسلمانان به‌ویژه بانوان دیده میشود اما در چنین فضایی بانوان مسلمان به چگونه بودن در جامعه آمریکا فکر میکنند نه به اینکه جامعه می‌خواهد چگونه باشند.

«هلا سباتو» یکی از مسلمانان فعال در آلابامای آمریکا میگوید: من به عنوان یک زن مسلمان آمریکایی فکر می کنم این واقعا مهم است که روایت خود را بیان کنم. تصورات غلط بسیاری وجود دارد و وظیفه ما مسلمانان است که داستان های خود را بیان کنیم.

این مطلب را هم ببینید:   فیلم: انیمیشن خاطرات سفیر، قسمت اول

همچنین مسلمانان کشورهای مختلف در دانشگاه ها و اماکن فرهنگی در هفته ای موسوم به هفته “آگاهی بخشی اسلامی” تلاش میکنند تا با برگزاری برنامه های سخنرانی و میزهای گفت و گو، تصورات غلطی که نسبت به مسلمان و بویژه زنان وجود دارد را تغییر دهند.