حجاب در فرانسه: یک فروشگاه لوازم ورزشی در فرانسه، بخاطر فروش مقنعه حجاب مورد انتقاد سیاستمداران فرانسوی قرارگرفت. فروش دکالتون این مقنعه ها را برای مشتریان مراکشی خود به عرضه گذاشته تا هنگام ورزش بتوانند موهای خود را بپوشانند. عرضه حجاب در فروشگاه اینترنتی دکالتون موجب شد تا سیاستمداران و رسانه های مختلف به این موضوع واکنش های متفاوتی نشان دهند.

واکنش رسانه ها

جنجال بر سر یک حجاب ورزشی در برخی رسانه‌های خارجی به ویژه آمریکایی نیز بازتاب داشته و حتی موجب تعجب بسیاری شده است؛ تا جاییکه واشنگتن پست در این باره می‌نویسد: در فرانسه هر موضوعی که مربوط به حجاب باشد می‌تواند جنجالی ملی بسازد. یک بار دی۲۰گر فرانسه درگیر داستان ملودرامی شد؛ زیرا یک زن مسلمان می‌خواهد حجاب به سر بدود و یک مارک ورزشی بدین منظور مدل حجابی را طراحی کرده است تا ضمن رعایت حجاب بتواند به فعالیت ورزشی خود بپردازد.

معترضان حجاب در فرانسه می‌گویند که به دلیل قانون لائیسیته پوشش اسلامی در اماکن عمومی از نظر قانونی ممنوع است؛ این در حالی است که چنین چیزی اشتباه بوده و حجاب تنها در مدارس ممنوع شده است. ضمن اینکه در همین کشور لائیک می‌بینیم علائم مسیحی در ایام کریسمس در شهرداری‌ها نصب می‌شود و دستگاه‌های دولتی نیز طبق تقویم آیین کاتولیک، تعطیل می‌شوند.

حجاب در فرانسه1

شبکه خبری bbc نیز در همین زمینه اعلام کرد: در فرانسه گفته می‌شود که هر گونه نماد آشکار دینی مانند حجاب نمی‌تواند بی طرفی بخش‌های دولتی را تضمین کند.

در خصوص مشکلات زنان مسلمان در فرانسه، رسانه «اسلت» نیز مقاله بلندی را منتشر کرده که در مقدمه آن سؤال مهمی را بدین شکل مطرح می‌کند که «اگر بگذاریم زنان مسلمان آن طور که می‌خواهند لباس بپوشند، چه مشکلی ایجاد می‌شود؟»

نگارنده این مقاله در ادامه می‌نویسد: ما که هستیم که به خیل انبوه زنانی که به طور کامل با اعتقاد خود و سبک زندگی مورد نظرشان کنار آمدند، بگوییم که پوشش آن‌ها نماد افول اجتماعی یا مغایر با آزادی آن‌هاست؟ ما که هستیم که بخواهیم این زنان چه بپوشند، چگونه آرایش کنند و این که آیا روش زندگی آن‌ها درست یا غلط است؟ گویی که این زنان، نادان و ذاتا بی توجه هستند و خود نمی‌دانند چه کنند و دیگران باید صلاح آن‌ها را به ایشان یادآور شوند. نفس این موضوع از نظر مشروعیت اشتباه و بی‌اساس است.

این مطلب را هم ببینید:   ای کاش به جای ممنوع کردن حجاب، به قتل و تجاوز رسیدگی می کردند!!

واکنش مقامات فرانسوی

وزیر دادگستری فرانسه، نیکول بلوبت در واکنش به انتقادها گفت که فروشگاه های ورزشی آزاد هستند که محصولات حجاب را عرضه کنند و هیچ گونه منع قانونی وجود ندارد.

«مارلن شیپا»، وزیر مشاور در امور تساوی حقوق زن و مرد، در واکنش به این جنجال خبری خواستار حذف این محصول از فروشگاه دکاتلون شد و گفت: در فرانسه لائیسیته مانند تساوی حقوق زن و مرد امری اساسی است.

«انیس بوزن» وزیر بهداشت فرانسه در این باره گفت: فروش چنین محصولی از نظر قانون ممنوع نیست. اما بهتر بود که یک مارک فرانسوی چنین کاری نمی‌کرد.

«کریستف کاستانر» وزیر کشور فرانسه که مسئولیت ادیان در این کشور را نیز بر عهده دارد در مصاحبه‌ای با شبکه دوم تلویزیون فرانسه درباره اینکه آیا دویدن یک زن مسلمان با حجاب تعرضی به لائیسیته در این کشور است، گفت: خیر، بر اساس قانون لائیسیته هر کسی آزاد است در فضای عمومی پوشش مذهبی خود را داشته باشد.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز در جلسه پرسش و پاسخی که با زنان در یکی از شهرهای فرانسه برگزار کرد، در پاسخ به دو زن مسلمان که گفتند به دلیل حجابشان نمی‌توانند در بخش های دولتی و خصوصی کار پیداکنند، گفت: بر اساس قوانین فرانسه به ویژه قانون ۱۹۰۱ در مورد لائیسیته دولت موظف است در قبال ادیان موضع خنثی و بی طرف داشته باشد لذا اگر کسی بخواهد در بخش‌های دولتی فعالیت کند نباید از علائم مذهبی استفاده کند. اما بخش خصوصی حق ندارد از به کار گیری زنان محجبه امتناع کند. در غیر این صورت قانون با آن شرکت برخورد خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که چنین اتفاقی می‌افتد اما اثبات آن دشوار است، گفت: کافی است مطلب به ما منعکس شود ما بررسی‌هایی را انجام خواهیم داد که می‌تواند ثابت کند علت امتناع از پذیرش زنان محجبه چیست.

 

در نهایت فروشگاه دکالتون که نتواست در برابر انتقادات دوام بیاورد طی اطلاعیه ای تصمیم خود برای حذف کردن این محصول از سایتش را به رسانه ها اعلام کرد.

گفتنی است در سال ۲۰۱۶ نیز جنجال مشابهی در خصوص بورکینی و لباس شنا ویژه زنان مسلمان به راه افتاده بود. مخالفان این پوشش ادعا میکردند پوشیدن لباسی که فقط صورت و دست و پا را در معرض دید قراردهد، قوانین فرانسه در مورد سکولاریسم را نقض کرده و موجب نارضایتی عمومی میشود. این موضوع نهایتا با ممنوعیت از سوی شهرداری نیس و رد این ممنوعیت از سوی شورای حکومتی ختم به خیر شد.

این مطلب را هم ببینید:   دیلی میل: بیخیال برگزیت! پاهای کی قشنگ تره؟!

حجاب در فرانسه