گویی دلم هم با دل زهرا گره خورد / خیاط هر کوکی که پای چادرم زد

آموزش دوخت چادر ساده: با مشاهده این ویدیو میتوانید در عرض یک ساعت یک چادر ساده برای خودتان بدوزید. دوخت چادر ساده بسیار راحت است و برای کسانیکه مهارتی در خیاطی ندارند هم امکان پذیر است.

 

 

مراحل دوخت چادرساده

۱)ابتدا از مشتری بخواهید چادر را بصورتیکه یک طرف آن به اندازه قدش باشد و مماس زمین قرارگیرد، سر کند و بلندی چادر را روی طرف دیگر اندازه بگیرید و علامت بزنید.

۲)از پایین چادر، قد چادر را با در نظر گرفتن یک تا دو سانت بر لب تو علامت بزنید.

۳)چادر را به صورت دولا روی زمین پهن کنید. خطوطی که علامت زدید را قیچی بزنید یا اینکه خط مورد نظر را با مداد یا صابون مرتب کنید و سپس قیچی بزنید.

۴)بعد از برش اولیه، مقداری از سر پارچه اضافه میماند که با در نظر گرفتن اندازه مورد نظر وسطش را پیدا کرده و به وسط تکه بالا کوک یا سنجاق کنید.

۵)از مشتری دوباره بخواهید چادر را سر کند تا اندازه پشتی چادر را هم با صابون علامت بزنید. (اگر میخواهید چادر را برای خودتان بدوزید یا یکی از چادرهایی قبلی تان را بعنوان الگو روی زمین پهن کنید و برش بزنید یا اینکه قبل از برش زدن به اندازه ۴ انگشت از ترکی اصلی پارچه تازده و پارچه را سه گوش جمع کنید و قیچی بزنید. روش تازدن در فیلم نمایش داده شده است)

۶)برای گوشه ها لازم نیست چادر را سر نماید. فقط کافی است اضافه ها را در حالی که ترکی به طرف بالا هست در جاهای خالی قرار داده و دولا برش بزنید. باید با توجه به گردی دو قسمت قبل این قسمت را گرد نمایید.

۷)در مرحله آخر شروع به چرخکاری کنید.

 

نکات مهم:

۱.مقدار پارچه موردنیاز برای دوخت چادر براساس قد شخص و عرض پارچه به شرح زیر است:

قد کوتاه: عرض ۱۲۰ = ۴.۵ متر

قد متوسط: عرض ۱۲۰ = ۵ متر

قد بلند: عرض ۱۲۰ = ۵.۵ متر

قد بلند: عرض ۹۰ = ۶ تا ۷.۵ متر

۲. مراقب باشید مارک چادر مشخص نباشد! پارچه چادری یک طرفش مارک دار است. قسمت بدون مارک را روی سر بیاندازید و قسمت مارک دار را در لبه هایی که دوخته میشود تنظیم کنید.

این مطلب را هم ببینید:   چگونه حجاب زیبایی داشته باشیم؟

۳.اگر کفش پاشنه بلند میپوشید قد چادر را ۲ سانت بلندتر بگیرید.

امیدوارم از این آموزش راضی باشید و چادری گرد و متناسب برای خودتان بدوزید.

 

فلسفه حجاب چیست؟ رعایت حجاب چه فایده ای دارد؟

ستاره ها چرا محجبه میشوند؟