حجاب در مالزی: مالزی کشوری در جنوب شرقی آسیا و پایتخت آن کوالا لامپور است. اسلام دین رسمی مالزی است و از تعداد ۳۰ میلیون جمعیت این کشور بر اساس آمار سال ۲۰۱۰، حدود ۶۱ درصد از مردم دارای دین اسلام هستند.

رعایت حجاب اسلامی توسط زنان مسلمان مالزی بسیار چشمگیر و برجسته است و ضمن رعایت حجاب غالبا از لباس های ساده یا طرحدار و بدون تجمل استفاده میکنند. لباس آنان بلند و گشاد با رنگ های شاد و پرجنب و جوش همراه با روسری، شال یا مقنعه میباشد.

 

حجاب-در-مالزی

 

اغلب بانوان مسلمان این کشور با لباس های پوشیده و روسری در مدارس، دانشگاه ها و ادارات حاضر میشوند. عده ای نیز علیرغم اعتقاد به دین اسلام از پوشیدن لباس های اسلامی خودداری میکنند.

گفتنی است در کشور مالزی قانون حجاب وجود ندارد اما پوشیدن روسری در ادارات ممنوع نیست. با این وجود پوشیدن نقاب یا روبنده ممنوع است. چراکه معتقدند اسلام پوشاندن صورت را الزامی نکرده است. همچنین گفته میشود پوشیدن روسری از سال ۱۹۷۰ به بعد و در بین زنان روستایی مالزی رایج شده و از سال ۱۹۷۹ تحت تاثیر انقلاب ایران، پوشیدن تودانگ یا روسری در شهرها نیز متداول شده است. مالزی در حال حاضر یکی از کشورهای پیشرو در صنعت حجاب محسوب میشود.

حجاب در کشور مالزی عبارتست از روسری، مقنعه، بلوز و دامن، پیراهن و تونیک. در ادامه به معرفی این پوشاک میپردازیم.

 

پوشش سر یا تودانگ (tudung):

tudung با تودانگ، یک کلمه مالایی است، به معنای “پوشش”، که به حجاب سر اطلاق میشود. این اصطلاح علاوه بر مالزی در سنگاپور و برونئی نیز رایج است. تودانگ پوششی است که مو، گوش و گردن را میپوشاند و در ادارات، مدارس و اماکن مذهبی استفاده میشود. در اماکن مذهبی پوشیدن تودانگ الزامی است. تودانگ در مالزی انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

 

۱.تودانگ باوال (tudung bawal):

تودانگ باوال به روسری های چهارگوش یا مربع گفته میشود. باوال در مدل های متنوع بسته میشود.

حجاب-در-مالزی-روسری-تودونگ-باوال-hi-hijab

 

 

۲.تودانگ سلندانگ(selendang):

سلندانگ نوعی شال لخت است که معمولا همراه با هدبند یا کلاه زیرشالی استفاده میشود.

حجاب-در-مالزی-روسری-تودونگ-سلندانگ-hi-hijab

 

۳.تودانگ لُبَه (tudung lubah):

لُبَه شبیه مقنعه است و بلندی آن در قسمت جلو تا شکم و از کناره ها تا بازو یا آرنج میرسد.

این مطلب را هم ببینید:   حجاب استایل در ترکیه + عکس

حجاب-در-مالزی-لبه-مقنعه-hi-hijab.com

 

۴.تودانگ سارونگ (tudung sarung):

سارونگ نیز شبیه مقنعه است و تفاوتش با لبه در سایز است. سارونگ نسبت به لبه کوتاهتر است و در کناره ها معمولا روی شانه یا بالاتر از آرنج قرار میگیرد.

 

حجاب-در-مالزی-لبه-مقنعه-hi-hijab.com

 

تلکونگ(telekung):

تلکونگ یک لباس دوتکه متشکل از یک مقنعه بلند تا زانو و یک دامن بلند تا پایین پاهاست. تلکونگ پوشش نماز زنان مالزی است.

 

حجاب-در-مالزی-پوشش-نماز-hi-hijab.com

 

مینی تلکونگ (minitelekung):

مینی تلکونگ (شبیه خِمار عربی) یک مقنعه چانه دارِ بلند است که قد آن تا نوک انگشتان دست میرسد. گاها همراه با آستین کوتاهی دوخته میشود. مینی تلکونگ در طرح های ساده و رنگ های تیره عرضه میشود و قشر خاصی از مسلمانان مالزی از این پوشش استفاده میکنند.

حجاب-در-مالزی-مینی-تلکونگ-مقنعه-hi-hijab.com

 

باجو کورونگ (baju kurung):

باجوکورونگ لباس ملی سنتی مالزی است و شامل دامن و بلوز گشاد و آستین بلند است. بلندی بلوز معمولا تا زانو و بلندی دامن تا روی پا میرسد. این لباس در فرم های مختلف اداری، روزمره و مجلسی دوخته میشود و بیشتر زنان مالایی تمایل دارند از این پوشش سنتی در مناسبت ها و محل کار استفاده نمایند.

باجو کورونگ در مدل ها و طرح های مختلف استفاده میشود. یک مدل از آن به این شکل است که بجای پوشیدن دامن از سارونگ (sarung) استفاده میشود. سارونگ پارچه نخی قیمتی بلندی است که به دور کمر پیچیده میشود و با یک نوار پارچه ای یا کمربند به دور کمر محکم میشود.  سارونگ کمر تا مچ پا را دربرمیگیرد و با پیراهن بلند و گشادی پوشیده میشود.

همچنین مدل های جدیدی از باجوکورونگ با نام “باجو کورونگ مدرن” طراحی شده که در آن دامن یا بلوز بصورت چین دار دوخته میشود و گاها دارای تزیینات است.

 

حجاب-در-مالزی-باجو-کورونگ-hi-hijab

 

حجاب-در-مالزی-باجوکورونگ-hi-hijab.com

باجو کبایا (baju kebaya):

باجو کبایا نیز مانند باجوکورونگ لباس سنتی مالزی است که از بلوز و دامن تشکیل شده است. بلوز کبایا که از کورونگ کوتاهتر و تنگ تر میباشد دارای یک شکاف در جلوی لباس است و معمولا با یک سنجاق سینه تزیین میشود. باجوکبایا نیز همراه با دامن یا سارونگ استفاده میشود. کبایا بدلیل اینکه غالبا تنگ دوخته میشود پوشانندگی مناسبی ندارد و حجاب اسلامی محسوب نمیشود. مسلمانان مالزی نیز کورونگ را به کبایای تنگ ترجیح میدهند.

این مطلب را هم ببینید:   معتبرترین فروشگاه های حجاب در تهران

حجاب-در-مالزی-باجو-کبایا-hi-hijab

باجو کبارونگ (baju kebarung):

باجو کبارونگ لباس سنتی مالایی نیست. درواقع ترکیبی از باجو کبایا و باجو کورونگ است. این پوشش به لحاظ ظاهری شبیه باجو کبایاست و به لحاظ گشادبودن شبیه باجوکورونگ. به همین جهت به آن باجوکبارونگ گفته میشود. یعنی چیزی مابین کبایا و کورونگ.

 

باجوکبارونگ-حجاب-در-مالزی

 

جُبَّه(jubah):

جوبا یا جُبَه یک نوع پیراهن ماکسی عربی است که در کشورهای جنوب شرق آسیا مانند مالزی طرفداران بسیاری دارد. جبه معمولا در مجالس استفاده میشود.

 

حجاب-در-مالزی-جبه-hi-hijab

لباس مجلسی و لباس عروس:

زنان مسلمان مالزی در مجالس جشن نیز باحجاب شرکت میکنند. لباس های مجلسی از نوع باجو کبایای مجلسی، پیراهن و جبه است. لباس عروس و لباس عقد نیز همراه با روسری استفاده میشود.

حجاب-در-مالزی-لباس-عقد-و-عروسی-hi-hijab

تونیک، مانتو و پیراهن ماکسی:

برخی از زنان مسلمان مالزی از تونیک و مانتو با شلوار و پیراهن ماکسی نیز استفاده میکنند.

 

حجاب-در-مالزی2-hi-hijab

 

این مطلب درمورد حجاب استایل در کشور مالزی بود. در مالزی اغلب زنان مسلمان از شال و روسری همراه با پیراهن یا باجو کورونگ استفاده میکنند. اگر از سبک پوشش مالایی ها خوشتان آمده و دستی هم در خیاطی دارید میتوانید همین الان دست به کار شده و یک باجو کبارونگ زیبا برای خودتان بدوزید.