چالش حجاب در رمضان که توسط بانیان جنبش “روز جهانی حجاب” راه اندازی شده است درصدد است تا زنان سراسر جهان را از تمام ادیان و گروه ها دعوت به مبارزه با اسلام هراسی کند. در این چالش زنان در ۳۰ روزه ماه رمضان از حجاب که در مفهوم غربی اصطلاحا به پوشش سر گفته میشود استفاده میکنند تا از این طریق با زنان مسلمانی که در کشورشان با تبعیض علیه پوشیدن حجاب مواجه اند اعلام همبستگی کنند.

این دعوت فقط مختص زنان غیرمسلمان نیست، بلکه زنان مسلمانی که در پوشیدن حجاب تردید دارند را نیز دربرمیگیرد. هدف از این چالش، مبارزه با اسلام هراسی در جهان است.

جنبش “روز جهانی حجاب” از زنانی که به این چالش میپیوندند خواسته است تجربه خود از پوشیدن حجاب را با هشتگ hijab30 در اینستاگرام به اشتراک بگذارند.

یکی از خوانندگان مالزیایی به نام “میز نینا” که اخیرا مسلمان و باحجاب شده است، از شخصیت های مشهوری است که به این چالش پیوسته و هواداران خود را نیز به این چالش دعوت کرده است.

چالش حجاب در رمضان

چالش هدفمند

چالش حجاب در رمضان، حرکتی است که میتواند به شکستن کلیشه ها و تصورات غلط درباره حجاب کمک کند. وب سایت روز جهانی حجاب، چند دلیل برای اینکه چرا زنان باید در چالش حجاب در رمضان شرکت کنند، مطرح کرده است.

چند دلیل برای اینکه چالش ۳۰ روزه ماه مبارک رمضان، ایده خوبی است:

آگاهی در زمینه حجاب را افزایش می دهد.

تجربه جدیدی برای کسانی است که حجاب نمیپوشند(مسلمان و غیرمسلمان).

آگاهی مردم نسبت به تعصبات و نفرت مذهبی را افزایش می دهد.

این چالش، زنان مسلمان را تشویق می کند تا حجاب را برای مدت زمان مشخصی امتحان کنند تا ببینند آیا آماده هستند که این مسیر را دنبال کنند یا نه.

فرصتی است برای غیرمسلمانان تا بیش از یک روز، با مسلمانان همراه باشند.

چالش حجاب در رمضان

میتوان از این طریق برای خیریه ها کمک نقدی جمع آوری کرد.

به این وسیله میتوان درمورد حجاب آگاهی بخشی کرد. هم برای کسانی که آن را میپوشند و هم برای کسانی که درمورد حجاب سوال دارند.

این چالش، فرصتی برای آشنایی و ملاقات با دوستان جدید. چرا که وقتی شما باب گفتگو را با کسانی که نمیشناسید باز میکنید، ممکن است در نهایت دوستان و ارتباطات مفید جدیدی پیدا کنید.

این مطلب را هم ببینید:   چگونه در ایران حجاب اجباری شد +فیلم و تصاویر مستند

این حرکت، نوعی اعلام همبستگی با خواهران باحجاب مان در سراسر جهان است.

صرف نظر از دین، می تواند به مردم کمک کند تا به خدا نزدیکتر شوند.

پوشاندن خودتان می تواند فرصتی باشد برای اینکه تمرکز بیشتری بر روی خودتان داشته باشید.

این چالش به زنان غیرمسلمان فرصت میدهد تا یکی از قوانین مذهبی مسلمانان را تجربه کنند.

همچنین این چالش، فرصتی برای مردم است تا به دلایل شخصی بدون در نظر گرفتن مذهب به آن ملحق شوند. پیوستن به چالش می تواند منجر به شروع اتفاق جدیدی در زندگی شان شود. ماه رمضان نیز فی نفسه در ارتباط با ایجاد تغییرات، مواجه شدن با چالش ها و فداکاری است.

چالش حجاب در رمضان

حجاب را عادی سازی می کنیم

نزما خان بنیانگذار “روز جهانی حجاب” در این رابطه میگوید: با دعوت از زنان با ادیان مختلف برای پوشیدن حجاب، حجاب را عادی‌سازی می‌کنیم. بنابراین حجاب دیگر مساله‌ ای ناشناخته نیست که برخی احتمالا از آن بترسند یا آن را تهدید بدانند.

گفتنی است در این چالش، برخی از زنان گام بزرگتری برداشتند و ۲۹ یا ۳۰ روز روزه هم گرفتند. اشلی پیرسون، سفیر روز جهانی حجاب به خبرنگار آناتولی گفته است: برای من مشارکت در چالش حجاب ۳۰ روزه و روزه گرفتن، همانند راه رفتن با کفش دیگری بود. اینکه حال دیگران را متوجه شوم و بفهمم آنها از چه مسیری می‌گذرند.

پیرسون همچنین به مسجدی رفت و دوست پیدا کرد. او در زمان افطار به آنها ملحق شد تا با فرهنگ مسلمانان آشنا شود. یکی از پیروان مسیحیان ارتدوکس می‌گوید با حجاب کنترلی ایجاد کرده است تا متوجه شود برخورد جهان بیرونی با او چگونه است. او گفت: بسیاری از زنان، حجاب را سرکوب‌گرایانه می‌بینند اما من مخالفم. من حجاب را آزادی و رهایی دیدم. من کنترل کردم که چه کسی و به چه میزانی مرا ببیند.

چالش حجاب در رمضان برای دومین سال پیاپی به دعوت سایت “روز جهانی حجاب” راه اندازی شد و عده ای زیادی از زنان سراسر جهان به این چالش پیوستند.