مریحا جنید ، دختر مسلمانی است که تصمیم میگیرد حجاب و دینش را بیشتر بشناسد و تصویر مثبتی از آن به دیگران نشان دهد. او در کنفرانس تد شرکت میکند و به دفاع از عقایدش میپردازد. تد یا TED، یک مجموعه همایش جهانی است که توسط سازمان خصوصی Sapling، با شعار «ایده‌ها ارزش گسترش دارند»، برگزار می‌شود.

مریحا در سخنرانی اش میگوید: وقتی بچه بودم با مادرم به پارک “مجیک کینگدم” در والت دیزنی رفته بودم. در آنجا دختری با اشاره به روسری من فریاد زد: اوه خدایا! نمیتوانم باور کنم. مادرش او را مجبور کرده حجاب بر سر کند.

آن دختر فکر می‌کرد مادرم مرا مجبور و به من ظلم کرده است و من دختری بی‌سواد و سرکوب‌شده هستم که شایسته ترحم است، درحالیکه در این مورد به من ظلم نشده و اتفاقا تحصیل‌کرده هستم.از نظر من حجاب برای حضور اجتماعی است و کاملاً با تحقیر و نادیده گرفتن زنان مغایرت دارد. امروز در محضر شما هستم تا درباره حجاب و فلسفه‌ای که پشت آن است صحبت کنم. اینکه حجاب به زنان اجازه پیشرفت می‌دهد.

تعریف حجاب

اول اجازه بدهید حجاب را تعریف کنم. بنا بر تعریف دیکشنری Merriam Webster، حجاب پوشش سنتی سر و گردن زنان مسلمان است. این تعریف از نظر ظاهری درست است، اما حجاب چیزی فراتر از آن است. حجاب فقط پوشش قسمت‌هایی از بدن نیست، بلکه یک سبک زندگی است وتنها مختص زنان نیست بلکه برای مردان هم هست. حجاب فقط نوع پوشش نیست، بلکه شیوه رفتار و تعامل شما با دیگران است. اینکه چگونه درباره خود و جهان قضاوت می‌کنید. برخی زنان ترجیح می‌دهند از روسری برای نمایش این تعریف از حجاب استفاده کنند.

چرا زنان حجاب میپوشند؟

اکنون به سؤال دوم می رسیم. چرا زنان حجاب میپوشند؟ دیدگاه نادرستی در سراسر جهان وجود دارد که زنان مسلمان مجبورند از حجاب استفاده کنند، اما این نادرست است؛ بنا بر تعالیم اسلامی کسی نمی‌تواند زنان را مجبور کند که چیزی برخلاف میل خود بپوشند. معانی زیادی در ورای پوشش حجاب وجود دارد که ممکن است از نظر افراد مختلف تفاوت داشته باشد.

از دوره نوجوانی به حجاب زیبا و مدل‌ها و رنگ‌های مختلف آن جذب شدم، اما برای پوشیدن آن تردید داشتم. از تابستان سال قبل از آغاز کلاس هفتم حجاب دارم. آن موقع این تصمیمی از روی هیجان و بدون مطالعه محسوب می‌شد. بعدها احساس کردم که وظیفه دارم دین و جنسیت خود را به شکلی مثبت در جامعه به نمایش بگذارم.

این مطلب را هم ببینید:   حجاب استایل در کشور مالزی + عکس

فایده حجاب

در رسانه‌ها زنان باحجاب را به شکل خواهر یا مادر تروریست‌ها به تصویر می‌کشیدند و در جامعه از روی ظاهرم درباره‌ام قضاوت می‌کردند، نه از روی هوش و شخصیت من.

حجاب به من اجازه داد که نظراتم را بیان کنم. کمک کرد تا به شناخت اسلام در جامعه کمک کنم. با پوشیدن حجاب قادر بودم به آرامش و امنیت برسم. با حجاب توانستم به زنی قدرتمند و مستقل تبدیل شوم. حجاب به من اجازه داد که دیگران بیشتر از روی شخصیت و کارهایم در مورد من قضاوت کنند، نه ظاهرم.

در اسلام زن و مرد برابر و از حقوق یکسان برخوردارند. حجاب اجازه می‌دهد زنان بر روی ذهن خود تمرکز کنند و از ظواهر فراتر بروند و بدین ترتیب می‌توانند تسلط بیشتری بر اعمال خود داشته باشند.

آنچه از شما می‌خواهم این نیست که عاشق حجاب بشوید، بلکه از شما می‌خواهم درباره حجاب با دید بازتری فکر کنید. حجاب را نوعی بیان و نمود اجتماعی در نظر بگیرید. حجاب باعث می‌شود که زنان موانع بزرگ را از پیش رو بردارند.

در نوجوانی که به دیزنی رفته بودم با یکی از شخصیت‌های کارتونی، که نماد شاهزاده زیبا و مستقل است، عکس گرفتم، اما در آن عکس شاهزاده خانم دیگری هم هست که تاج متفاوتی بر سر دارد! (منظور تاج حجاب است)

سایت حجاب