طناز بحری و حجاب : دکتر طناز بحری بانوی پزشک ایرانی که بزرگ شده کشور هلند است روز گذشته در صفحه اینستاگرام خود پیرامون حجاب نوشت:

از زمانی که به ارزش حجاب و رعایت آن پی بردم، تا زمانی که حجاب گذاشتم حدود ۱۰ سال طول کشید. چند نفر از دوستان مسلمانم می گفتند که سخت می گیری، حجاب را بگذار، خدا کمک خواهد کرد، اما من می ترسیدم… می ترسیدم از آنکه قداست و ارزش حجاب را با کاستی های خودم زیر سوال ببرم. من بارها شاهد نگاه تحقیر آمیز و آکنده از تمسخر همکارانم در مقابل رفتارها و کاستی های افراد محجبه بودم و نمی خواستم این برای من تکرار شود. چرا که چه بخواهیم و چه نخواهیم وقتی محجبه هستیم مسئولیت ما در قبال عملکردمان در جامعه چند برابر می شود، آن هم در یک جامعه غیر مسلمان. برای همین در آن سال ها روی اخلاق خودم کار کردم و سعی کردم در شغلم موفق باشم آنقدر که همکارانم از کار کردن با من چه از لحاظ علمی و چه اخلاقی راضی باشند و بعد حجاب گذاشتم.

حجاب برای من قداست داشت، حرمت و ارزش داشت، من باید اول لیاقت آن را پیدا می کردم. حجاب برای من فقط یک دستور دینی از طرف خداوند نبود. حجاب برایم یک مبارزه بود، یک مبارزه همه جانبه با سنت‌گرایی متجدد عرب ها، که خود را مالک زنان می دانند و هر بلایی که دوست دارند سرشان می آورند. مبارزه با استکبار و استبداد غرب که جهان گیر شده است، مبارزه با فرهنگ و نظام سرمایه داری کالاساز غرب از زنان، مبارزه با نگاه کلیشه ای و عقب افتاده به مسلمانان، و در آخر مبارزه با نفس خودم، برای اینکه وقتی هر روز صبح حجاب بر سر می گذارم به یاد آورم که این دنیا فانی است، یک نمایش است فقط برای سنجش اعمال من…

در دوران دانشجویی دوست ویتنامی باهوشی داشتم که متولد هلند بود، او خیلی نگران شرایط فرهنگی شرق آسیا بود، چرا که می گفت این کشورها که همیشه حیا و پوشیدگی برایشان مهم بوده با هجوم فرهنگ غرب همه آن ارزش‌ها را دارند از دست می دهند…

این مطلب را هم ببینید:   علت گرایش به بی حجابی و بدحجابی

حجاب برای من برگشتن به هویت اصلی خودم بود، هویت افتخار آمیز ایرانی اسلامی، فرهنگ و هویتی که بارها با تمام حمله های فرهنگ های مختلف در طول تاریخ نشان داده که آنقدر قوی بوده است که توانسته خودش را حفظ کند. کاش می توانستیم از اول انقلاب حجاب را جور دیگری تعریف کنیم، به عنوان پوششی نه در قالب اسلام و یک دستور دینی بلکه به عنوان جزیی از فرهنگ غنی ایران زمین، که قرن ها است پوشیدگی، حجب و حیا، ‌‌‌‌عفاف، اصالت و وقار انسانی برایش جزو مهمترین ارزش ها بوده است.

مطمئن هستم که این بار هم ملت حق شناس ایران زمین، به یاری خدا، هوشیارانه و مدبرانه با این حجم از خودباختگی ملت ها مقابل فرهنگ مخرب غرب خواهد ایستاد و فرهنگ خودش را حفظ خواهد کرد.