حجاب در ترکیه: ترکیه کشوری اسلامی در همسایگی ایران است که با ۹۵ درصد جمعیت مسلمان جزو کشورهای اسلامی دسته بندی میشود. اما با این وجود قوانین این کشور مطابق با احکام اسلامی نوشته نشده و حتی درمواردی اجرای اسلام را محدود میکند. بطورمثال درمورد حجاب، سال ها در این کشور زنان محجبه از حضور در دانشگاه ها و فعالیت در ادارات دولتی ممنوع بودند. اما با تغییر دولت ها و اعتراضات مردمی بخشی از این ممنوعیت ها برداشته شد.

پیشرو در مد اسلامی

ترکیه از کشورهایی است که در صنعت پوشاک پیشرفت چشمگیری داشته است و در این زمینه یکی از صادرکنندگان برتر جهانی شناخته میشود. البته به گفته خود ترک ها علت پیشرفت صنعت مد تقاضای بالای لباس لوکس در این کشور است. چراکه ترک ها به نوع پوشش و ظاهرشان بسیار اهمیت میدهند.

صنعت مد اسلامی نیز در ترکیه یکی از صنایع پیشروست و حجاب استایل معروف ترک ها طرفداران زیادی در جهان دارد. انواع پوشش های اسلامی در ترکیه عبارتند از روسری، شال، پیراهن، مانتو، تونیک و چارشُف. زنان روستایی نیز غالبا از دامن و شلوار بگی یا تنبان استفاده میکنند.

حجاب-در-ترکیه

حجاب-در-ترکیه

حجاب ترکی

سبک حجاب ترکیه ای ها یا بعبارتی سبک روسری سرکردن شان، یکی از پرطرفدارترین حجاب استایل ها دربین زنان مسلمان جهان است. حجاب استایل ترکیه ای که در مناطق شهری و روستایی متفاوت است یک نماد اصلی دارد و آن هم جمع کردن دستک های روسری دور گردن است. در مناطق شهری زنان ترک از سبک حجاب مدرن تری نسبت به روستاها استفاده میکنند.

حجاب ترکی مدرن با سه ویژگی زیر شناخته میشود:

۱.حجم زیر روسری یا شال

۲.جمع کردن شال و روسری دور گردن بطوریکه هیچ قسمت یا قسمت کمی از آن روی سینه قرارگیرد.

۳.تیز کردن بالای روسری یا گرد کردن لبه روسری

خب حالا ببینیم حجاب ترکی چگونه شیک و مجلسی بسته میشود. زنان ترک قبل از هرچیز به زیرسازیِ زیر روسری میپردازند. راز اصلی شیک بودن حجاب ترک ها هم همین زیرسازی زیر روسری است. ملزومات حجاب شان عبارتست از کلاه زیرشالی یا هدبند پهن، سوزن به تعداد زیاد و کش مخصوص یا کلیپس بزرگ.

حجاب-در-ترکیه

مرحله اول

ترک ها ابتدا با یک کش بزرگ یا کلیپس بزرگ (همان هایی قبلا در ایران مُد شده بود) موهای خود را پشت سر جمع میکنند. سپس با یک هدبند پهن یا کلاه زیر شالی تمام موهای خود را میپوشانند. ترک ها هدبند و کلاه را برای این میپوشند که بتوانند روسری و شال را با کمک سوزن روی آن فیکس کنند. در برخی موارد با یک دستمال یا روسری کوچک آن قسمتی از مو را که با کش بسته شده است را از روی همان کلاه روی سر، مجدد میبندند تا وقتی روسری روی سر قرار میگیرد بهتر فرم بگیرد.

این مطلب را هم ببینید:   دنبال چادر مشکیِ ایرانی هستید؟

در ویدیوی زیر میتوانید نحوه زیرسازی را  بصورت عملی مشاهده کنید.

مرحله دوم

در مرحله بعد روسری یا شال را سر کرده و قسمت های آویزان را دور گردن میبندند. سپس برای تیزکردن بالای روسری یا گرد نگه داشتن لبه ها از چند سوزن استفاده میکنند. یکی بالای سر و دوتا هم در طرفین سر فرو میکنند. بعضی از خانم ها برای اینکه چین های روسری تکان نخورد چندتا سوزن دیگر هم استفاده میکنند. بنابراین وقتی به حجاب ترک ها دقت کنید حتما چند سوزن فرورفته در روسری شان خواهید دید.

لازم به توضیح است که ترک ها از سوزن های بلند و بارک و تیزی استفاده میکنند که براحتی وارد تار و پود پارچه شده و آن را سوراخ نمی کند. در ویدیوی زیر نحوه گرد کردن لبه روسری با سوزن آموزش داده شده است.

 

چارشف یا چادر ترکیه ای

جالب است بدانید که در ترکیه خصوصا در استان های شرقی عده ای از زنان از چادری تحت عنوان “چارشُف”  استفاده میکنند. چارشف یا چادر ترکیه ای درواقع نسخه ترکیه ای عبای عربی است و شبیه چادر نقابدار است. رنگ آن معمولا مشکی است و بخشی از آن گاها تا قسمت زیر بینی را پوشانده و با سوزن فیکس میشود.

چادر ترکی برخلاف چادرایرانی دو تکه است. قسمت بالایی شبیه یک مقنعه آستین دار است و قد آن تا کمر میباشد و قسمت پایینی یک دامن گشاد و بلند که کمر تا پایین پا را میپوشاند. بعضی هم بجای دامن از تنبان ترکی استفاده میکنند. 

حجاب-در-ترکیه

 

حجاب ورزشی

ترک های مسلمان که به فکر ورزش و سلامت خود هستند برای اینکه بتوانند با لباس راحت به ورزش و شنا در دریا بپردازند، لباس ورزشی و مایوی پوشیده هم طراحی کرده اند.

حجاب-در-ترکیه

حجاب-در-ترکیه

 

حجاب عروس و مجلسی

سبک حجاب ترک ها همانطور که گفتیم دور گردن جمع میشود و روی سینه را نمی پوشاند. برای همین ترک هایی که مقیدند حتما مطابق احکام اسلامی لباس بپوشند (یعنی لباسشان علاوه بر پوشیدگی، برآمدگی های بدن را نشان ندهد) برای مجالس سعی میکنند از لباسی استفاده کنند که دارای پوشانندگی فرم سینه باشد.

حجاب-در-ترکیه

حجاب-در-ترکیه

 

حجاب اجتماع

حجاب در خیابان های ترکیه از بلوز و شلوار با روسری گرفته تا چارشُف نقابدار دیده میشود. برخی از پوشش به سبک غربی یعنی بلوز و شلوار یا دامن استفاده میکنند و بعضی هم از مانتوهای بلند و گشاد.

این مطلب را هم ببینید:   چگونه حجاب زیبایی داشته باشیم؟

حجاب-در-ترکیه

حجاب-در-ترکیه

حجاب در ترکیه نماد اسلامی بودن این کشور و تنوع و زیبایی آن نشان دهنده پویایی زنان مسلمان است.