حنیف فطریانی بانوی شیعه شدۀ اندونزیایی و ماکلی آماسازی اولین مسلمان اهل پرو در همایش الگوی بانوی مسلمان که ۱۴ اردیبهشت ماه در دانشگاه بوعلی‌ برگزار شد درمورد اسلام در کشورشان و تفاوت آن با اسلام در ایران مطالبی را بیان کردند.

حنیف فطریانی بانوی اندونزیایی اظهار کرد: اندونزی بزرگترین کشور مسلمان است و مردم آن بیشتر دین اسلام و مذهب شافعی را برگزیدند اما حکومت آن اسلامی نیست. تقریبا نصف جمعیت این کشور مسلمان هستند. مسلمانان ما از نظر اعتقادی، فرقه‌های زیادی دارند؛ اهل سنت شافعی اشعری هستند، وهابی و الاخزان و … نیز از فرقه‌های دیگری است که در اندونزی هستند.

مردم اندونزی اگرچه مسلمان هستند، اما نماد اسلامی در زندگی فردی و اجتماعی آنها ملموس نیست. در کشور من معلوم نیست زن مسلمان هست یا نه چراکه برخی از افراد حجاب ندارند. درحالیکه در ایران، اسلام در زندگی فردی هر انسان دیده می‌شود، حجاب بانوان در جامعه روشن است و همین امر سبب دوست داشتن کشور ایران برای ما می‌شود.

مسلمانان کشور من تنها در مکه حجاب دارند

زمانی که محیط ایران را با کشورم مقایسه می‌کنم متوجه می‌شوم ایران از لحاظ تاریخی و فرهنگی بسیار بالاتر است. باید بگویم مسلمانان این کشور واقعا مسلمان هستند، مسلمانان کشور من تنها در مکه حجاب دارند و در اندونزی هیچ تفاوت ظاهری و غیرظاهری بین مسلمانان و غیر مسلمان نیست.

وی با بیان اینکه در ایران رابطه بین دختر و پسر چهارچوب و حد دارد و آزادانه نیست گفت: برخی آداب و رسوم ایرانیان را بسیار دوست دارم مانند «یا الله» گفتن آقایان قبل از ورود به هر مکانی که بانویی در آنجا حضور دارد.

در کشور من دختران با اجازه از خانواده خود شب را بیرون از خانه می‌گذرانند و این ضعف خانواده‌ها را می‌رساند، اما در کشور شما چنین مواردی چهارچوب دارد. در تمام کشورها فساد وجود دارد اما تا وقتی مردم بد بودن یک اتفاق را قبول نداشته باشند شرایط خوب ایجاد نمی‌شود.

وی با اشاره به نقش الگو در زندگی هر انسان، افزود: از آنجا که در کشور من الگویی برای معرفی به مردم وجود ندارد، هرکس به سراغ الگویی می‌رود، درصورتیکه ممکن است آن الگو پلیدی و زشتی باشد. در اندونزی فرهنگ غربی نفوذ کرده است و وقتی الگوهای مناسب ارائه نشوند مردم از غرب و بازیگران سینما و فوتبال الگو می‌گیرند. درحالیکه در اسلام الگویی مانند حضرت فاطمه(س) برای زنان داریم که باید از آن بهره ببریم.

این مطلب را هم ببینید:   صدف خادم : اولین زن بوکسور ایرانی نیستم!

وی خاطرنشان کرد: محیط مناسبی برای زنان در ایران وجود دارد، ما به ایران امید داریم تا جرقه انقلاب اسلامی در کشورهای دیگر نیز مؤثر واقع شود.

این مسلمان اندونزی با اشاره به اینکه یک زن مسلمان باید با زن غیر مسلمان متفاوت باشد، بیان کرد: ایران تنها کشوری است که بیشترین جلوه‌های اسلامی را نشان می‌دهد، مردم من اعتقاد و معرفت صحیحی نسبت به اسلام ندارند و فرهنگ‌های مختلف از کشورهای دیگر وارد کشور ما می‌شود و این مسئله بیانگر آن است که ما خود را گم کرده‌ایم.

من وقتی به دنیا آمدم مسلمان بودم و در خانواده‌ای مسلمان و اهل سنت شافعی بزرگ شدم. وقتی دانش‌آموز بودم فقط من حجاب داشتم که همین موضوع باعث ایجاد شرایط سختی برایم شده بود اما از آن دست نکشیدم. ما مسلمانان باید شخصیت و هویت مسلمان بودن را حفظ کنیم.

ماکلی اولین مسلمان در کشور پرو

ماکلی آماسای، بانوی اهل کشور پرو که از مسیحیت به دین اسلام و مذهب شیعه گرویده نیز در این مراسم گفت: «پرو» جزو آمریکای لاتین محسوب می‌شود، متأسفانه بی‌بندوباری در این کشور رواج دارد تا حدی که مردم آن هر کاری می‌خواهند انجام می‌دهند. متأسفانه در این میان این زنان هستند که آزار می‌بینند و حقوقشان رعایت نمی‌شود. در پرو هر مردی اراده کند هر زنی را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد.

۶ سال قبل به عنوان اولین نفر در پرو مسلمان شدم. متأسفانه در این کشور چهره مسلمانان را در فضای مجازی بسیار خشن نشان می‌دهند به طوری که آنها اهل جنگ و کشت و کشتار معرفی می‌شوند.

روزی در جلسه‌ای با حضور آیت‌الله جوادالمصطفی شرکت کردم ایشان بسیار زیبا از اسلام صحبت می‌کرد و در آن مجلس متوجه شدم شما هر کاری می‌کنید برای رضای خداست چه حجاب، چه نماز و چه عبادت و این مسئله برای من بسیار زیبا بود.

خدا در لحظات زندگی شما مسلمانان ایران وجود دارد، چیزی که ما از آن محروم هستیم. ارزش زن در اسلام برای من بسیار جالب و پسندیده بود چرا که در کشور پرو بهترین زن، بدحجاب‌ترین آنهاست و در اسلام بهترین زن کاملاً متفاوت است.

در پرو همه مسلمانان را به عنوان تروریست می‌شناسند اما من وقتی با فلسفه حجاب آشنا شدم و فهمیدم مسلمانان واقعی چطور رفتار می‌کنند مجذوب این دین شدم. البته مسیحیان نیز به خدا اعتقاد دارند اما رابطه‌ای چون مسلمانان با خداوند ندارند.

این مطلب را هم ببینید:   احکام حجاب مقابل کودک ممیز

مسلمان پرو در پایان با اشاره به اینکه حجابش امر خدا بود، اذعان کرد: در پرو از اسلام تبلیغی نمی‌شود و من برای مسلمان شدن با مخالفت پدر و مادرم رو به رو شدم چراکه معتقد بودند مسلمانان تروریست و عاشق کشتار هستند، اما به امر خدا من به حدی عاشق خدا شدم که در پرو برای نماز خواندن به رودخانه می‌رفتم و زیباترین سنگ را برای نماز انتخاب می‌کردم و امروز خدا را شاکرم که در شهر زیبای قم در حال تحصیل هستم.

آماسای در پایان گفت: خدا را شکر می‌کنم که به ایران رسیدم و در شهر قم به تحصیل اشتغال دارم. از امام زمان(عج) خواستم که به ایران بیایم و مانند بانوان ایرانی باشم که همین هم شد.