این مطلب ترجمه مقاله How to Dress Modestly  برگرفته از سایت wikihow است که درمورد نحوه عفیفانه لباس پوشیدن راهکار ارائه میدهد. هدف از ترجمه این مقاله و انتشار در سایت های حجاب، الگوبرداری از طرز عفیف پوشیدن اروپایی نیست. بلکه هدف ما انعکاس تغییرات فرهنگی غرب پیرامون کمیت پوشش است. در مقاله دختران به عفاف روی می آورند در این رابطه که سبک لباس پوشیدن در کشورهای غربی چند سالی است درحال تحول است مفصلا صحبت کردیم.

خانم وندی شلیت فعال حقوق زنان در آمریکا، در کتاب خود تحت عنوان return to modesty میگوید: این حرف مردم پسند نیست اما نوع پوشش یک زن جوان، بدون اینکه خودش متوجه باشد، می تواند او را به یک وسیله سرگرمی راه رونده برای مردان تبدیل کند و یا برعکس گاهی باعث می شود مردم به ویژگی های درونی او توجه کنند. بسیار دیده ام دختر نوجوانی در ایستگاه اتوبوس یا فروشگاهی ایستاده است و با خوشحالی به جلو نگاه می کند در حالیکه یک مرد هفتاد ساله از پشت سر به لباس های بدن نمای او خیره شده است. اگر با این دختر صحبت کنی، احتمالا می گوید دارد با پوشش خود “شخصیت” خود را نشان می دهد، اما مردی که پشت سر اوست دقیقا برعکس این را می بیند، یعنی اجزای بدن او را که همه زنان دیگر هم دارا هستند.

سابقه تغییر پوشش در اروپا فقط ۱۰۰ سال است و باتوجه به آسیب های اجتماعی که آزادی جنسی و حذف پوشش عفیفانه در اروپا داشته است، نسل جدید دختران و زنان غربی با درک این آسیب ها به سمت و سوی پوشش های محجوبانه تر گرایش پیدا کرده اند. اگرچه که این دستورالعمل ها نیز ایجاد محرک های جنسی در جامعه غربی را کاهش نداده اما برای ما ایرانیان یک تلنگر و درس آموزی است تا با تقلید کورکورانه از فرهنگ بی اصالت تن نمایی، آزموده را دوباره نیازماییم!

**********

گرایش به مد عفیفانه توانسته صنعت مد را در دست بگیرد. شما میتوانید با انتخاب تن پوش عفیفانه، شلوار مناسب و استفاده از اکسسوری خاص، یک استایل عفیفانه داشته باشید. چه این انتخاب به دلیل اعتقادات مذهبی باشد و چه یک علاقه شخصی، شما براحتی میتوانید استایل خود را متحول کنید! شخصیت و باورهایتان را حفظ کنید و استایل عفیفانه مورد علاقه تان را تمرین کنید.

این مطلب را هم ببینید:   وقتی برندهای مشهور ، لباس عفیفانه تولید میکنند

۱.انتخاب بالاپوش های عفیفانه

پوشش عفیفانه

پیراهن یقه باز نپوشید

۴ انگشت پایین تر از استخوان ترقوه را بپوشانید. این یک قانون انگشتی است که میتوانید در هر موقعیتی بکار ببرید. کف دست خود را مانند تصویر بالا روی قفسه سینه بگذارید و دستتان را تا جاییکه انگشت اشاره روی استخوان ترقوه قرار بگیرد بالا بیاورید. اگر یقه لباس شما از انگشت کوچک، کوتاهتر است، لباس شما اصلا مناسب نیست.

  • بلوز یقه گرد با طرح گل میتواند شما را شیک و در عین حال عفیف جلوه بدهد.
  • یک بلوز یقه بلند گرد با یک کت بلیزری (کت بلند که تازیر باسن را میپوشند) و شلوار رسمی (اداری) برای محل کار با هم جفت کنید.
  • یک بلوز یقه دکمه ای گشاد با شلوار جین راسته برای یک بعدازظهر با دوستان بپوشید.

پوشش عفیفانه

آستین حلقه ای نپوشید

بلوزی انتخاب کنید که پشت و شانه های شما را بپوشاند. اگر می خواهید لباس عفیفانه داشته باشید ، پوست تان را زیادی نمایش ندهید. به طور مثال ، تی شرت های یقه بلند یک روش عالی برای راحتی، شیک بودن و عفیفانه پوشیدن است.
  • اگر پیراهن مورد علاقه شما یک تاپ بندی تنگ است ، با یک ژاکت آستین بلند، بازوها را بپوشانید.
  • یک بلوز آستین بلند با یک دامن کتان ست کنید تا تیپ شما هم اسپرت باشد و هم پوشیده.
پوشش عفیفانه

در فصل تابستان تونیک و پیراهن ماکسی بپوشید

در فصل تابستان، از لباس های خنک مانند تونیک و پیراهن ماکسی استفاده کنید. این لباس ها به تن شما نمیچسبد و از پارچه های نخی و سبک دوخته میشود. این بهترین روش برای این است که هم پوشیده باشد و هم گرمتان نشود.
  • برای داشتن ظاهری پوشیده و تابستانی ، ماکسی مورد علاقه خود را با یک روپوش سبک که روی شانه های شما را بپوشاند ، جفت کنید.

پوشش عفیفانه

در تمام فصول سال، چند لایه لباس بپوشید

برای حفظ ظاهر عفیفانه، در تمام فصول چند لایه لباس بپوشید. چند لایه پوشی یک روش مناسب است تا مطابق مد روز ، شیک باشید و ظاهر عفیف داشته باشید. به دنبال پارچه های سبک تر ، مانند پنبه ، نایلون و پلی استر برای ماههای گرمتر و پارچه پشمی در هوای سردتر باشید.
  • یک بلوز یقه کشی با یک جلیقه و شال گردن یک استایل کلاسیک برای فصول سرد است.
  • برای آب و هوای گرمتر، پیراهن ماکسی آستین کوتاه را با یک ژاکت سبک همراه کنید.

۲.پوشیدن شلوارهای عفیفانه

پوشش عفیفانه

شلوار نازک نپوشید

از پوشیدن پارچه های نازک که بدن نما باشد خودداری کنید. اگر تصمیم به پوشیدن شلوار استرچ یا شلوار ورزشی دارید ، آنهایی را که با پارچه های محکم تر ساخته شده اند ، انتخاب کنید. بهتر است احتیاط کنید. اگر به ضخامت شلوار خود شک دارید ، پیراهنی را بپوشید که عورت شما را پنهان کند.

  • سعی کنید با شلوار دوخته شده از پارچه های مخلوط پلی استر ، مخلوط پنبه یا پشمی راه بروید تا از نمایش ناخواسته بدن جلوگیری کرده باشید.
این مطلب را هم ببینید:   دختران به عفاف روی می آورند + لینک دانلود کتاب

پوشش عفیفانه

شلوار تنگ نپوشید

شلوارهایی را بپوشید که بطور مناسبی فیت (fit) شما باشد. نکته اصلی برای لباس پوشیدن عفیفانه ، انتخاب شلوار متناسب است که به بدن شما نمی چسبد. اطمینان حاصل کنید که می توانید به راحتی به هر سبکی که بخواهید حرکت کنید.

  • برای فصل پاییز ، شلوار جین راسته را با یک تونیک آستین سه ربع بپوشید.

پوشش عفیفانه

خطوط لباس زیر را پنهان کنید

لباس زیر خود و خطوط ایجاد شده آنها را پنهان کنید. این یک الزام برای پوشش عفیفانه است. آشکار کردن خطوط لباس زیر هنگام خم شدن، یا نمایان کردن رنگ و مدل سینه بند هیچ تناسبی با پاکدامنی ندارد.

  • در مقابل آینه چند بار با انجام حرکات مختلف، ظاهر لباس را ارزیابی کنید. اگر شما براحتی و بدون اینکه خطوط لباس زیر (شورت) مشخص شود میتوانید خم و راست شوید، خیالتان راحت باشد لباس شما کاملا عفیفانه است.
  • لباس زیری انتخاب کنید که با لباس بیرون شما بخوبی پیش برود. اگر قصد دارید شلوار تنگ بپوشید، حتما یک شورت بدون درز (نوعی شورت که یکپارچه بوده و در قسمت لبه ها خط ایجاد نمیکند) بپوشید.

پوشش عفیفانه

شلوارک و دامن بالای زانو نپوشید

شلوارک و دامن بلندتر از طول بازوی خود انتخاب کنید. یک قانون خوب برای عفیفانه پوشیدن این است که قد شلوارک و دامن را تا زانو نگه دارید. اگر دست خود را از پهلو به پایین آویزان کردید و لبه شلوار یا دامن از سر انگشتان شما بالاتر قرار گرفته ، احتمالاً آنها خیلی کوتاه هستند.

  • دامن های ماکسی انتخاب خوبی برای استایل شماست. آن را با یک پیراهن آستین کوتاه که از زیر تاپ بندی پوشیده اید همراه کنید تا خود را در تابستان خنک نگه دارید.

 

۳.اکسسوری عفیفانه

پوشش عفیفانه

با کیف یا ساک دستی تنوع ایجاد کنید

یک روش عالی برای تغییر سبک و استایل خود بطور رورانه ، تغییر کیف دستی است. تغییر ساک دستی و سایر کیف های دستی یک روش خلاقانه برای بهبود لباس و اضافه کردن هیجان به پوشش هستند.

  • برای یک استایل اداری شیک ، کیف چرمی را با کت بلیزری و شلوار رسمی (پارچه ای راسته) جفت کنید.
  • برای تابستان ساک دستی آکوا را با یک پیراهن آستین کوتاه استفاده کنید.
این مطلب را هم ببینید:   اندر احوالات روسری در ژاپن!

پوشش عفیفانه

از شال بعنوان لایه استفاده کنید

از شال ها به عنوان لایه استفاده کنید. شال ها برای افزودن ابعاد در هر فصلی قابل استفاده و در عین حال فانتزی هستند. آنها همچنین به پوشاندن پوست اطراف گردن ، قفسه سینه و شانه های شما کمک می کنند.

  • برای فصل تابستان، یک شال گلدار سبک را با پیراهن ماکسی و صندل جفت کنید.
  • در فصول سردتر با اضافه کردن شال گردن حاشیه ریشه به ژاکت بافتنی و شلوار جین ، مد و گرما را ترکیب کنید.

پوشش عفیفانه

کفش رنگی بپوشید تا سلیقه تان را نشان دهید

برای برجسته کردن شخصیت خود ، کفش های رنگی جذاب بپوشید. از کفش بالت فلت (کفش تخت رویه باز) گرفته تا بوت نیم ساق، هرکدام به سلیقه شما نزدیک تر است بپوشید، چون کفش میتواند گویای سلیقه شما باشد. سبک ها و رنگ های مختلف را با لباس عفیفانه تان امتحان کنید و یک رنگ روشن را با لباس هایتان جفت کنید. این یک روش عالی برای اضافه کردن هیجان و جذابیت به استایل عفیفانه شماست.

  • کفش پاشنه گربه ای سبز یا سرخ را با شلوار جین و بلوز یقه گرد و آستین بلند امتحان کنید.
  • بوت نیم ساق صورتی کمرنک را با شلوار جین تنگ مشکی و تونیک بلند جفت کنید.