برندها و پوشاک عفیفانه ؛ مقاله زیر را یکی از روزنامه نگاران مستقل دانشگاه ایلی نویز نوشته است. او که دختری مسلمان و محجبه است در این رابطه که گرایش به لباس های عفیفانه در دنیا افزایش یافته ابراز خوشحالی میکند. برای مشاهده مقاله اصلی کلیک کنید.

عفاف (modesty) برای هرکسی مفهوم خاصی دارد. اما به نظر من، عفاف یعنی لباس پوشیدن به نحوی که از خودنمایی و جلوه گری جنسی جلوگیری کند؛ یعنی خود را مانند یک شیء نمایش ندهیم، بلکه بعنوان فردی باشخصیت که چیزهای والاتر و برتر از بدن خود دارد ، خود را نشان دهیم. عفت چیزی است که من بخاطر گرایشات مذهبی ام از آن حمایت کرده ام. با اینحال بخاطر طرفداری از این ایده، با مشکلاتی مواجه شده ام.

از دید من، بالغ شدن، عفاف و مد ناسازگار به نظر میرسید. ستارگان تلویزیون و خواننده هایی که در زمان بلوغ، برایم قابل تحسین بودند برایم مشکل بود به آنها نگاه کنم، زیرا آنها شبیه من لباس نمیپوشیدند. اما با گذشت سالها، افراد بیشتری ایده لباس پوشیدن عفیفانه را بعنوان یک مد متفاوت، مورد استفاده قرار داده اند. و من امیدوارم بتوانم افراد بیشتری را برای صحبت کردن و دنبال کردن در رابطه با این موضوع پیدا کنم.

یسرا صدیقی سردبیر مسلمان و محجبه ی مجله who what wear در این رابطه که چگونه این برند به افرادی مانند من و خودش ارائه میشود صحبت کرده است. در مقاله ای که او برای مجله نوشته است، از نمونه های مد خاص نام برده که زنانی که مد عفیفانه را ترجیح میدهند یا زنان مسلمانی که باحجاب )یک سرپوش مذهبی که گویای پاکدامنی زن از دیدگاه مردان است) هستند درخواست میکنند.

این واقعا طراوت آور است که دیده شده نه تنها زنان بیشتری این ایده خاص را تقویت کرده اند، بلکه زنان بیشتری که مثل من با مجلات مد کارمیکنند ، نظرات خوبی را درباره آنچه که در آینده رایج خواهد شد نشان میدهند.
ایده مد عفیف یک پدیده ای است که مردم دارند آن را درک میکنند نه اینکه فقط فصل زمستان از آن استفاده کنند! مجله who what wear یک مقاله کامل را فقط به این موضوع اختصاص داده است:مد تابستانی عفیف، و برندهایی بزرگی مانند mango، DKNY و H&M درکنار هم قرار است شیک ترین نمونه ها را برای فصل آینده ارائه کنند.

این مطلب را هم ببینید:   ستاره هایی که محجبه شدند

مد عفیفانه در فضای مجازی نیز افراد زیادی را به خود جذب کرده است. جستجوهای شبکه اجتماعی پینترست برای این عبارت از ابتدای سال ۲۰۱۸ در انگلیس ۵۰۰ درصد افزایش یافته است.

همانطور که قبلا نیز اشاره کردم، برندها برای زنانی که پوشش عفیفانه را ترجیح میدهند، پیشرفت چشمگیری داشته اند. اما در عین حال، بعضا انگیزه های اساسی وجود دارد که میخواهد این پیشرفت ها در بازار گسترش پیدا کند.

چه تعداد از برندها آرزو دارند تا زیبایی عفاف را در صنعت مد به نمایش بگذارند؟ و چه تعداد میخواهند برای سودآوری از این سبک ها استفاده کنند؟ بدون شک بسیاری از شرکت های خاورمیانه که عرضه کننده برندهای گران قیمت هستند، مشتاق عرضه لباس های عفیفانه هستند. اما آنها قصد تبلیغ لباس عفیفانه را ندارند، بلکه تنها میخواهد از این طریق سود بیشتری بدست آورند. بجای بازاریابی این استایل بعناون یک گرایش جدید، شرکت ها باید با درک اینکه این جزیی از زندگی روزمره عده ای از مردم هست آن را تبلیغ کنند. درعوض، آنها از این سبک ها بعنوان یک حیله استفاده میکنند تا کل زندگی را غیرعادی جلوه دهند. این سبک لباس پوشیدن صدها سال قدمت دارد و حرکت جدیدی نیست.
همانقدر که من به انتخاب آگاهانه ام پیرامون سبک زندگی و لباس پوشیدن افتخار میکنم، برندها نیز باید در استفاده از روش زندگی من بعنوان یک روش زودبازده برای کسب درآمد و در حقیقت روشی برای بهبود سبک لباس پوشیدن تجدید نظر کنند.