حجاب در لبنان: لبنان کشوری در غرب آسیاست و از قبایل و ادیان مختلفی تشکیل شده است. جمعیت چهارمیلیونی این کشور تشکیل شده از مسلمانان، مسیحیان مارونی، ارامنه، دروزی ها، یهودی ها و… است که البته اکثریت این جمعیت (تقریبا ۶۰ درصد) متعلق به مسلمانان میباشد. علیرغم اکثریت مسلمان، حکومت این کشور اسلامی نیست و طبیعتا قوانین اسلامی نیز در آن پیاده نمیشود. چرا که وجود مذاهب و عقاید متنوع باعث شده هیچ گروه و مذهبی نتواند ارزش های اخلاقی و دینی خود را بر دیگری حاکم سازد. بی قانونی نسبی حاکم بر لبنان نسبت به دیگر کشورهای عربی نیز تا حدودی از همین مساله نشات می گیرد. حجاب در لبنان بر سر مسلمانان شیعه، سنی و دروزی ها دیده میشود.

در لبنان تا قبل از شکل گیری جنبش حزب الله بسیاری از زنان مسلمان بی حجاب بودند و بیشترزنان روحانیونی که در نجف درس خوانده بودند حجاب داشتند. اما امروزه در لبنان روز به روز به تعداد محجبه ها افزوده می شود و پایه این تغییر را کسی نگذاشت جز امام موسی صدر. امام موسی صدر با سیری آرام و رفتاری منطقی و برخوردی نرم و جذاب، زنان را به عرصه اجتماع کشاند و ارزش انسانی آنها را متبلور ساخت و عملا به آنها نشان داد زن بودن فقط در تبرج و خودنمایی نیست و حس زیبای خدمت به انسان و همنوع، در پرستاری و یتیم داری و کمک به محرومین، بسیار لذت بخش تر از حس خودنمایی است.

 

حجاب شیعیان:

شیعیان لبنان که غالبا در جنوب لبنان ساکن هستند از چادرمشکی لبنانی (برگرفته از چادرعربی) به همراه روسری مشکی استفاده میکنند. عده ای دیگر هم از روسری های بلند به همراه مانتوی بلند.

تا سالها، چادر نشانه حزب الله بود و قریب به یقین می شد گفت زنی که چادر پوش است همسر یا دختر یک حزب اللهی است. اما چند سالی است که مردم عادی و حتی احزاب جدا از حزب الله و رقبای آن هم زنانشان به چادر پوشیدن روی آورده اند. هر سال جشنی برای تازه چادرپوشان گرفته می شود و صدها نفر از دختران در آن شرکت می کنند.

 

حجاب-در-لبنان-چادر-لبنانی

حجاب-در-لبنان6

 

حجاب اهل تسنن:

اهل تسنن در لبنان از چادر استفاده نمیکنند. برخی از روسری و مانتوی بلند و برخی دیگر از سبک حجاب غربی یعنی بلوز و شلوار به همراه روسری یا شال استفاده میکنند.

این مطلب را هم ببینید:   راهنمای خرید چادر مشکی+معرفی 12 مدل چادر مشکی

حجاب-در-لبنان-روسری-سفید

 

حجاب دروزی ها:

مذهب دُروزی منشعب از فرقه اسماعیلیه است و معتقد به خداوند یکتاست. حجاب زنان دُروزی در لبنان روسری سفید بلندی است که گاها با تکه ای از آن دهان خود را میپوشانند.

 

حجاب-در-لبنان-دروزیها

حجاب-دروزی-های-لبنان

 

سبک بستن روسری و شال:

روسری لبنانی: روسری چهار گوش را از میانه تازده و سه گوش میکنند وسپس با سوزن تکه ای از لبه روسری را به زیر گونه سنجاق میکنند.

 

روسزی-لبنانی

شال پفی: لبنانی ها استایل خاصی برای بستن شال دارند به این صورت که شال رو دورسر پیچیده بطوریکه بصورت نامنظم و پف دار روی سر قرار می گیرد.

 

حجاب-درلبنان-شال

 

بطورکلی حجاب در لبنان به آن نحوی که در دین اسلام دستور داده شده است بیشتر در مناطق شیعه نشین نمود دارد و در باقی موارد شبیه به سبک حجاب اروپایی است.