جشنواره عروسک قشنگ من ، به همت کانون فرهنگی شهید دستغیب همدان برای پنجمین سال پیاپی برگزار میشود. این جشنواره با هدف آموزش غیرمستقیم حجاب به کودکان راه اندازی شده و تاکنون با استقبال زیادی از سوی علاقمندان حجاب و فعالین فرهنگی روبرو شده است.

در این جشنواره دختران سنین آمادگی، پیش دبستانی و دبستانی عروسک های خود را با رعایت موازین اسلامی پوشانده و به دبیرخانه جشنواره ارسال میکنند. در اختتامیه بهترین و زیباترین عروسک هایی که باحجاب پوشانده شده اند انتخاب شده و جوایزی اهدا میشود.

زهرا بهرامیان دبیر جشنواره در این رابطه گفته است:

این جشنواره یک کار خلاقانه و آموزش غیرمستقیم حجاب و پوشش زیبا برای دختران دوره مهد تا دبستان است که کودکان با دستان خود با لباس‌هایی که بر تن عروسک‌هایشان می‌کنند آنها را با حجاب می‌کنند. دختران ۵ تا ۱۲ سال می‌توانند عروسک‌های خودشان را به صورت محجبه، باوقار و زیبا آراسته کرده و در جشنواره ارسال کنند. البته تفاوت امسال با سال‌های گذشته در این است که در پنجمین دوره از دختران خواسته شده تا عروسکشان را آنطور که امام زمان(عج) دوست دارند آماده و ارسال کند. ما با این کار قصد داریم که هم به نوعی فرهنگ حجاب را ترویج کنیم و هم کودکان را با امام زمان(عج) آشنا کنیم. دریافت عروسک‌ها تا دهم تیرماه ادامه دارد و آیین اختتامیه جشنواره نیز همزمان با سالروز ولادت حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.

گفتنی است روانشناسان و کارشناسان مسائل تربیتی معتقدند عروسک در میان سایر اسباب‌‌بازی‌ها دارای جایگاه ویژه‌ای بوده و کودک میتواند سبک زندگی خود را از عروسک الگوبرداری کند. اما با وجود تأثیرات گسترده عروسک‌ها بر روی کودکان، بسیاری از والدین بدون توجه به ظاهر عروسک و تفکری که در طراحی عروسک‌های وارداتی در بازار وجود دارد و منبع تولید آن کجاست صرفا براساس زیبایی ظاهری عروسک و تبلیغات وسیعی که در مورد فروش عروسک‌های خاص در ماهواره و فضای مجازی وجود دارد به خرید آن می‌پردازند در حالی که این عروسک‌های وارداتی مدلی از سوپراستارها، بازیگران و خوانندگان غربی و هالیوودی بوده و با یک تفکر فرهنگی به کشورهای اسلامی چون ایران وارد شده است.

عروسک‌هایی با ظاهری زیبا و دلربا و با یک نوع پوشش خاص و تقریبا نیمه‌عریان که هیچ گونه هم‌خوانی با شرع و عرف جامعه اسلامی ما ندارد، با اهداف مختلفی چون نفوذ فرهنگی و اقتصادی و تغییر نگرش و رفتار در کودک عرضه می‌شود.

این مطلب را هم ببینید:   چالش حجاب در رمضان ؛ چالشی 30 روزه برای زنان جهان