بدون توقف حجاب ۷ ؛ این قسمت از برنامه به بررسی آینده پژوهی حجاب، علت پیشرفت غرب و عقب ماندگی ایران و رابطه آن با حجاب، دشمنی ها با ایران و سیاست های غلط دوران سازندگی در ارتباط با مصرف گرایی اختصاص داشت. فایل ویدیویی این قسمت از برنامه بدون توقف با موضوع حجاب را میتوانید در سایت تلوبیون مشاهده کنید. لینک در تلوبیون

برای مطالعه متن پیاده شده قسمت های قبلی برنامه به لینک زیر مراجعه نمایید.

بدون توقف حجاب

بهتر بودن جوان های امروز نسبت به جوان های انقلاب

دکتر غلامی: اینکه واقعا رهبری میگن اگه الان اتفاقی بیافته، جوون های الان از اول انقلاب بهترن، یک جوربحث تبلیغاتیه؟ من معتقدم که (ان شاأالله هیچ اتفاقی برای این کشور نیفته)، اما اگر یک زمانی، قرار باشه یک اتفاقی بیفته که جوونهای ما خودشون رو نشون بدن، بلاشک ولا شبهه، بسیاری از اون هایی که شاید ظاهرا شبیه من و شما نیستن، از ما جلوتر خواهند بود. نمونه اش اردوهای جهادیه، متعدد از دانشجوهای خود بنده برای اردوهای جهادی میرن، اصلا عنوانشون اردو جهادی نیست، چندتا آقا چندتا خانم میرن، کار دندون پزشکی میکنن کار پزشکی میکنن، کار عمرانی میکنن، بی سروصدا برمیگردن، هیچ شباهتی هم به ماها ندارن، فقط میخوان بگن، ما شبیه شما نیستیم چون همه تون منافقید. به همین خاطر من به دین گریزی جوون هامون قائل نیستم.

مقایسه رفتار خودخواهانه مردم الان با زمان جنگ

مهمانان برنامه: اما توی ماجرای سکه و اینها هم که اتفاق می افته، اون روی سکه مون رو هم نگاه میکنیم، که مردمی که زمان جنگ پول تو جیبی شون رو میدادن و قلک هاشون رو میدادن، حالا الان دارن میرن چی احتکار میکنن؟! فلان کار رو میکنن، خب اینور هم داریم می بینیم.

دکترغلامی: چون ممکنه من به ایشون اعتماد نداشته باشم،اما به شما اعتماد داشته باشم. مردم الان این شکلی شدن. یک مثالی میگم، من توی یک مجموعه کلاسهایی دارم، ۴ تا کلاس در هفته است، بچه ها میان برای بحث های مختلف، یک صندوق صدقات راه انداختیم، ولی دانشجو ها پول میدن، تو ۳ سال ۳۱۱ میلیون تومان بچها پول دادن، شاید همین بچه ها برن سکه هم بخرن ها، ولی اینجا صدقه میدن، به این صندوق صدقات اعتماد دارند. بالاترین مشارکت در جمهوری اسلامی رو میدونید بعد از رای به جمهوری اسلامی کدام مشارکت بوده؟ ثبت نام یارانه ها، ۹۴ درصد مشارکت کردند؛ هرچی گفتیم انصراف بدید، انصراف ندادند. یعنی چی؟ یعنی در مورد انصراف از یارانه ها ما اعتماد نداریم. اما همون مردم، برنامه ماه عسل میگه بیاید پشتیبانی بکنید از بچه هایی که بی بضاعتند، یک کاری می کنند که رئیس کمیته امداد -بنده خدا- کپ کرده بود، سجده کرد تو برنامه، این مردم همون مردم هستندها، من میگم اگر خرید سکه مردم رو می بینید، طرح محسنین مردم رو هم ببینید.

مهمانان برنامه: حالا اگه یک اتفاقی برای همین مملکت بیافته، چون مردم به هم اعتماد ندارند و نظام، سرمایه اجتماعیش رو از دست داده، اینها نمیان پای کار.

دکترغلامی: باید این رو ببینیم که مردم توی اون بزنگاه، فکر میکنن میخواهند پشت سر چه کسی وایسن! الان فرض بفرمایید سردار سلیمانی بگه این کار زیر نظر منه، چند درصد مردم اعتماد میکنن؟
لذا میخوام بگم همه پایگاه هامون رو از دست ندادیم، یعنی مراقب باشیم، -این جملات نا امید کننده که ای وای! – تموم شد! بدبخت شدیم، بیچاره شدیم، الان میان صدا و سیما رو اشغال میکنند! به این شدت گمان نمیکنم باشه.

آینده پژوهی حجاب

مهمانان برنامه: تو این چند جلسه خیلی آسیب شناسی کردیم. آسیب شناسی یک نگاه گذشته محور داره، دوست دارم یک نگاه آینده نگرانه داشته باشیم. در آینده پژوهی یک روش داریم به نام پس نگری، که میگه اون مساله ای که داری، مثلا پوشش، یا قوانین حجاب که داریم، بیا برو به ۵ سال آینده، ۱۰ سال آینده، که فرض کنیم که این مساله حل شده و این قانون پوشش برداشته شده، حالا از آینده به الان نگاه کن، و در مورد طبعاتش صحبت کن؛ بیا بگو که چه چیزهایی رو بدست آوردم و چه جیزهایی رو از دست دادیم. جامعه من چه چیزهایی گرفت و چه چیزهایی از دست داد. اون موقع میتونی بیای بسنجی که این کار اصلا به صرفه است یا نه؟ یعنی کاملا بخوایم بررسی کنیم که کدوم به نفعمونه یا نه ،کاملا منفعت طلبانه به این موضوع نگاه کنیم. من دوست داشتم که شما از این منظر به موضوع بپردازید که چه چیزهایی بدست میاد و چه چیزهایی از دست میره.

مجری: شاید الان آینده ای که بخوایم بگیم که قانون حجاب برداشته شده، بتونیم کشورهای غربی رو مثال بزنیم که قانون رو ندارند و موفق تر هستند و زن ها در اینجاها خیلی موفق تر و بُلد تر هستند در جامعه، و خیلی میتونه حضور اجتماعی موثرتری داشته باشه در جامعه.

مهمانان برنامه: ما با نگاه بومی این آینده پژوهی رو بررسی کنیم.

دکترغلامی: در نگاه آینده پژوهانه برخلاف تعبیر برخی که فکر میکنند آینده پژوهی یک جور رمالی هست، علم روش منده که داده های فعلی رو ارزیابی میکنه، روند تحولش رو می بینه و میگه در آینده این اتفاق خواهد افتاد. من میتونم این تدبیر رو بیاندیشم. مثال میزنم: در حقوق، ما در آینده پژوهی میگیم که، فرض بفرمایید کشور ما داره پیر میشه، ۱۵ سال دیگه یک قشر عمده ای از جامعه ما پیر هستند. پیرمرد و پیرزن، پیرمردها و پیرزن ها معمولا چه جرایمی انجام میدن؟ جرایم پیرمردها با جرایم جوون ها فرق میکنه دیگه، جرایمی که اینها احتمالا انجام خواهند داد چیاست؟ فکر بکنید. راهکارهای پیشگیری ازش چیاست؟ الان برنامه ریزی بکنیم که یک مرتبه ۱۵ سال دیگه با یک فراوانی وحشتناک جرایم خاص افراد پیر، چه مرد چه زن مواجه نشیم. الان برنامه ریزی میکنیم، مثلا پیرها جرایم اقتصادی انجام میدن، چه در فضای حقیقی چه در فضای مجازی، ارزیابی بکنیم اول و بعد طراحی، اجرا و پیشگیری از جرایم ۱۵ سال آتی.

در مورد حجاب به نظرم خیلی سخت نیست که پیش بینی بکنیم که وضعیت فعلی رو با حذف قانون جابجا بکنیم، چه اتفاقی روی خواهد داد. یک اخلاق بدی تو بعضی از ما ایرانی ها هست که وقتی یک بابی باز میشه معمولا تا اون تهش رو نریم ول نمیکنیم، خصوصا اگه امکان استفاده از یک امکانی باشه. خودم رو عرض میکنم.

یعنی مثلا بگن آقا حق المار! شما از یک کوچه که رد بشی و شاخه درختی از خونه ای اومده باشه بیرون و میوه تو کوچه باشه، در حدی که مثلا آدم یک دونه سیب میخوره در اون حد که لطمه نخوره، میگن حق مار، حق عبور کننده، میتونید بخورید. بعد از اون طرف ما، تو خونه خودمون، سیب رو به ۸ قسمت تقسیم میکنیم، ماهی یک هشتم میخوریم. میگیم حق المار یعنی قرار بود در حدی بخوری که یک انسان میگذره و میخوره!!! حالا این اخلاق هست دیگه…

ما الان بگیم که تو این حوزه یک آزادی ای هست، شما میتونید انقدر که میخواید استفاده بکنید، چی میشه؟ جسارتا یک مثال بد بزنم -ناظر به خودم- :
عروسی همه تون تشریف بردید دیگه. میگن آقایون، خانم ها بفرمایید برای خودتون غذا بکشید، همه ما حد معده هامون رو میدونیم درسته؟ چند درصد بشقاب ها تمیز شده است بعد غذا خوردن؟! یعنی افراد به اندازه میلشون کشیدن و همان رو میل کردن.
یعنی انقدر برداشتیم، بعد کنارش رو توک میزنیم، میگیم سیر شدم!!! خب اندازه ای که میتونستی بخوری بردار!!!
میشه پیش بینی کرد که اگه گفتیم همه چی باز، چه اتفاقی می افته.

اما ناظر به همین نکته که ایرانی ها یک حدی رو نگه میدارن، تا یک جایی میرن، از یک حدی جلوتر نمیرن: وضعیت فعلیمون رو ببینید، خانمه میخواد بالاخره یک چیزی رو سرش نگه داره، شالی، چیزی.. ، اما نگاه میکنیم آرایشش و ادکلنش و .. -بعضی ها به خودشون ادکلن نمیزنن، خودشون رو به ادکلن میزنن، یعنی انسان فکر میکنه که چقدر یک آدم میتونه ادکلن زده باشه، اون هم چه ادکلنی!! یعنی من از کنار برخی خانم ها رد میشم، دعا میکنم برای بچه های مجرد! یعنی یک پسر مجرد این بو ،با این شدت رو استشمام بکنه، چه گرفتاری و اذیتی متوجه اون بنده خدا میشه؟!!! بماند…. از نوع استفاده مون از موسیقی و همه چی …

ما موندیم توی یک معذوری که از اون طرف میخوایم یک کفی رو نگه داریم، از یک طرف اگه یک امکانی برای استفاده کردن باشه، حداکثر استفاده رو ببریم. یعنی چه بسا چادر هم سرمون کردیم، اما یک جوری آرایش کردیم که یک کسی که چادر نداره به ما نگاه میکنه، میگه: چادری نیستیم ولی اینقدر آرایش هم نمیکنیم!

پروژه شدن حجاب در ایران

نکته ای که این وضعیت رو از اختیار ما خارج میکنه، پروژه شدن حجاب درمورد کشور ماست. چند بار این رو تاکید کردم ولی باز میخوام این رو بگم:
در جاهای مختلف دنیا، حجاب پروسه است؛ در غرب از سال ۱۵۰۰ میلادی تا حدود سال ۱۹۲۰-۱۹۳۰ حجاب پروسه است .یعنی شما نگاه میکنید به تصاویر پوشش، شیب حجاب رو نمیتونید ببینید. حجاب یک پروسه ایه که خودش داره طی میکنه، اقوام مختلف در اعصار مختلف بر اساس اصول زیبایی شناختی یک پوششی رو انتخاب میکنن. از ۱۹۲۰-۳۰-۴۰ که حجاب ابعاد اقتصادی و سیاسی پیدا میکنه و ابعاد یک ذره اجتماعی تر پیدا میکنه، یک مرتبه حجاب با یک شیب تند میاد پایین! یعنی واقعا اگر که حجابی که تو سال های ۱۹۷۰-۸۰ که در فیلم ها و در مرئی و منظر مردم داشتند، به ۱۰۰ سال قبل ارجاع میدادیم، همون اتفاقاتی می افتاد که مثلا خانمی تو تئاتر یکم حجابش رو کم کرد، یک شهر ریخت به هم.

این مطلب را هم ببینید:   فروش حجاب ورزشی ممنوع!!

در مورد کشور ما اگر ما درمورد حجاب کوچکترین انعطافی نشون بدیم -ولو ریشه اون اتفاق هرچی میخواد باشه- اتفاقی که خواهد افتاد اینه که: طرف مقابل ما یعنی دشمن، تمام سرمایه گذاریش رو میذاره رو این حوزه. چرا؟ چون برای اینکه یک کشور رو از حیز حیات ساقط بکنیم هیچ چیز بهتر از از بین بردن پایه های عفاف جوون هاش نیست، این هم در آندلوس امتحان شد و هم الان داره امتحان میشه.

الان وضعیت بدتر نیست. یک وقت شما میگید بی حجابی اینجا مثل پاریس، تو پاریس مردم تشخیص میدن چی بپوشن، هیچکی هیچی نمیگه، اما اینجا شبکه راه انداختن، سریال میسازن، کلی فعالیت میکنن، عده ای داخل شبهه میندازن، چرا؟ به جهت اینکه جمهوری اسلامی به جهت نظامی قابل سرنگونی نیست. امتحان کردند، نشد. لذا الان اومدن سراغ گزاره های نرم. در این زمینه ابتدایی ترین، موثر ترین راه بحث عفاف است. این نسخه رو قبلا امتحان هم کردند. اگر ما در جمهوری اسلامی این باب رو باز بکنیم، (باب برداشتن قانون حجاب)، طرف مقابل ما جز به اینکه جوون های ما به فساد فحشا بیافتن به چیزکمتر قانع نخواهد شد.
اینها که به این دچار شدن، اونوقت میشه چیکار کرد؟ جمهوری اسلامی رو مثل آندلوس در یک چشم به هم زدنی از بین برد.

پس حجاب در کشور ما پروسه نیست که ما حجاب رو برداریم، بعد دشمن هم بگه که :”من چندبار گفتم اگر بردارید بهتره، خدا خیرتون بده”. نه! دشمن میگه: حالا که برداشتید، فکرکنیم که حالا دیگه روی چی میشه سرمایه گذاری کرد؟

افزایش تعداد شبکه فارسی زبان

حساسیت الان رو ببینید، مثال عرض میکنم افغانستان ،عراق و پاکستان! چندتا شبکه اردو زبان بی بی سی داره؟ voa داره؟ یا هر جای دنیا؟ دیگه عربستان هم داره علیه ما شبکه فارسی زبان راه میندازه!!! برای چی؟
بعضی وقت ها میگن شما توهم توطئه دارید، فکر میکنید همه با شما دشمن هستند. میگم من توهم ندارم، یک سوال دارم: این تعداد شبکه و سریال و مجری و فعال اجتماعی و کانال …، اینها برای چیه؟ اتفاقی مثلا طرف شب خوابید بیدار شد گفت یک شبکه راه بندازیم، ایرانیا خسته شدن، ۴ تا سریال تماشا کنند؟! برای این بود؟!

مهمانان برنامه: این حرفهاتون درسته، اما تو مرحله ای که الان هستیم این حرف ها مال ۱۵ سال پیشه. جوان امروزتون یک زندگی مجازی داره تو فضای مجازی، که از خصوصی ترین لحظات زندگیش داره عکس میندازه و میذاره و اونجا دیگه قانون حجابی وجود نداره و دیگه عفاف و حیایی وجود نداره، حالا همون که تمام زندگیش توی شبکه اش وجود داره، بیاد تو خیابون روسری سرش کنه!!!؟

مجری: میگن حجاب یک حریم خصوصی ماست، شما نمیتونید دخالت بکنید.

مهمانان برنامه: انقدر این مساله پیش روی کرده، شما دیگه نمیتونید بگید که : من دیگه نمیتونم انعطاف نشون بدم! انعطاف هم نشون ندید، بالاخره یک اتفاقی می افته که بهتره قبل از اینکه یک اتفاق بدتری بیافته، خودتون یک ساز و کار ایجابی ایجاد کنید.

استفاده از ظرفیت ماه محرم

دکترغلامی: اون ساز و کار این نیست که الان براساس مسیری که آب الان داره میره ما شنا بکنیم. یک مسیر غلطی عفاف و پوشش درش اتفاق افتاده، راه اینه که بگیم مسیر غلطه و کاری نمیشه کرد، همراهی کنیم باهاش!؟ یکی از موانع جدیش رو برداریم؟! یا راه اینه که ببینیم که این معلول از چه عواملی نشات گرفته، بریم سراغ اون عوامل.
ممکنه الان شروع کنین، کی جواب بده؟ ۱۰ سال بعد، ۱۵ سال بعد، همونطور که طرف مقابل ما همان کار رو کرد. ولی اینکه بگیم چون این شکلی شده ما دیگه نمیتونیم کاری کنیم، رها کنیم بریم جلو!! این راهش نیستش.

شما دیدید تو همین فضا ما یک گزاره هایی داریم، آن گزاره ها مزیت های ما هستند، اما استفاده نمیکنیم. مثلا: ایام محرم، این خانم هایی که میان و آقایونی که میان در مراسمات عزاداری شرکت میکنن، جند درصد مردم جامعه ما هستند؟
بعید است کسی زیر ۹۰ درصد رو ادعا بکنه. یعنی این طرف هر اعتقاد و آیینی داشته باشه، عاشورا تاسوعا خودش رو قاطی این مراسم میکنه. ما از این مزیت چقدر میتونیم استفاده کنیم؟
از کدام مزیت؟ خوب به مثالی که عرض میکنم عنایت کنید:

توی بزرگراه دارید میرید در حال رانندگی، شما میخواید بپیچید، ایشون اجازه نمیده، میخورید به گاردریل وسط، اصلا مهم نیست برای این خانم، میگه میخواست رد بشه! میخواست نپیچه!
شب هنگام، ایشون تو هیئت نشسته، شما وارد میشید بچه هم بغلتون، اصلا شما رو قبلا ندیده ها، خانمه میگه بهتون: خانم بیا اینجا جا هست، خانم بچه ات رو بده بغل من، یک لیوان آب بخور!
ایشون توی بزرگراه میخواست شما رو بکوبه به وسط خیابون! اما الان تو هیئت به شما جا میده و … چرا؟
یک اتفاقی افتاده، معشوق واحد عشاق رو به هم نزدیک میکنه. وقتی میایید تو هیئت، همه عاشق یک نفریم دیگه، وقتی همه عاشق یک نفرند سعی میکنن به هم نزدیک شن، تا شبیه هم بشن.
از این مزیت نهادی به نام عاشورا و ایامی به نام محرم، ما استفاده بکنیم برای این موضوع، اون شب ها اینها مخاطب ما هستند دیگه، تو دهه محرم ما راجع به همین موضوع صحبت بکنیم.

مهمانان برنامه: بعضیا اصلا هیئتی میرن که سخنران نداشته باشه.

دکترغلامی: این فرمایش شماست، لااقل هئیت هایی که ما هستیم تو منطقه شهرک غرب و جاهای دیگه، اینطور نیستش، خیلیاشون میان، و مکرر شده که وقتی صحبت میکردن، اینها پای صحبت بودن.

حجاب علت عقب ماندگی ما و بیحجابی علت پیشرفت غرب!

اما این سوالی که پرسیدید خیلی سوال مهمیه:
آقا! ما با حجاب عقب افتادیم، غربیا بدون حجاب پیش رفتن، این عامل پسرفت رو در این جامعه حذف بکنید تا ما به پیشرفت برسیم!
این رو درمورد حجاب توسعه بده، در مورد اسلام هم همین رو میگن. میگن آقا اسلام عامل عقب ماندگی ماست، کشور های غربی دین رو گذاشتن کنار، موفق شدند، ما چسبیدیم به دین و پیشرفت نمیکنیم.

در مورد دین یک پرانتز کوچولو باز کنم:
اندیشمندان غربی ها در قرن ۱۸-۱۹-۲۰ دین رو به مذهب کاتولیک در قرون وسطا تعبیر کردن، و برخورد کلیسای کاتولیک با دانشمندان در دوران قرون وسطا رو به پای دین گذاشتن. تا پای دین میاد یاد تفتیش عقاید میندازن ما رو. یعنی یک مغالطه خیلی ساده ای رو اینا دارن ۴-۵ قرن سر سفره اش میشینن و ازش استفاده میکنند، این رو کاری ندارم فعلا.

سوال اینه که: آیا حجاب عامل عقب ماندگی ما و پیشرفت غربه؟ یعنی اگه خانم های ما محجبه نبودن به قله های علم و اخلاق و پیشرفت و توسعه میرسیدن؟
اولا سه تا نکته رو میخواهم بگم:

محور اول: ریشه توسعه یا عدم توسعه جوامع چیه؟

۱. آیا در غرب ما هیچ حجاب و پوششی نداریم؟ یعنی مردها و زن ها در غرب همه نچرالیستن، طبیعت گران؟
این حرف، حرف غلطیه، هرکسی میدونه، تمام کشور های دنیا، محدودیت هایی برای پوشش دارند، و مراکز خاص محدودیت های بیشتری دارند، مثل دانشگاه ها، دانشگاه های درجه یک دنیا که تو حوزه های مختلف در رنک ۱-۲-۳-۴ قرار دارند اینها ضوابط پوشش دارند، پس این تلقی که در غرب هیچ حجابی نیست بماند.

محور دوم: غربی ها پیشرفت کردن چون حجاب ندارند؟ پیشرفت های غرب کجا حاصل میشه؟ تو مراکز فساد؟

غربی ها پیشرفت کردن به دو دلیل :
۱. به شدت اهل تلاش، برنامه ریزی، فعالیت، پیگیری، نظارت و کار هستند، به شدت کار میکنن.
۲. در کنار این، یک دوره ای هم غربی ها دنیا رو استثمار کردن، ثروت مادی و معنوی کشورهای مختلف رو بردن، الان هم تا یه حدودی میبرن، فقط قیافه اش عوض شده.
دلیل پیشرفت غرب ربطی به حجاب و عدم حجاب نداره، ربط داره به پرکاری و استثمارشون،

محور سوم: ما عقب موندیم چرا؟ چون پوشش داریم؟

ما خیلی وقت ها کم کاریم، بی برنامه ایم، ضعف داریم در کار و از اون طرف الگوی مصرفمون خرابه، هیچ کس تو ایران نمیتونه مدعی بشه که الگوی مصرف ما ایرانی ها درسته. یعنی مدعی بشه که اهل اسراف نیستیم! که به شدت اهل اسراف هستیم.
از اون طرف نسبت به کالای داخلی با کیفیتمون هم تعصب لازم رو نداریم. از اون طرف مردم پرکاری هم نیستیم. واقعا کم کاریم، آمارهایی که مراکز داخلی خودمون هم میدن تایید میکنند. ما پیشرفت نکردیم چون کار نمی کنیم، چون برنامه ریزی نداریم، نه اینکه حجاب داریم یا پوشش داریم!

این مطلب را هم ببینید:   قیام گوهرشاد از زبان رهبری

مهمانان برنامه: درسته ولی مساله اینه که توی این حین، غربی ها یک زمینه هایی دارند، ما توی کشورمون همه عوامل به همدیگه ربط داره دیگه، یک زنجیره است، جوان ها بیکارند، مساله بدحجابی هست، دلیلش اینه که ازدواج نمیکنن زود، عواملش وجود نداره، زمینه هاش وجود نداره، همینطور زنجیره زنجیره بگیریم تموم نمیشه.

مجری: الان مشکلی که داریم، تو بحث گزینش معلم تو مدرسه یکی از اتفاقاتی که میافته، اون شخصی که گزینش گر هست، همه سوالاتی که میپرسه دینی و ذهبیه، سر و وضع خانم رو میبینه پوشش رو نگاه میکنه اگر حجاب نداشته باشه اصلا ازش قبول نمیکنه، اصلا کاری نداره که این آدم میتونه ارتباط با بچه بگیره یا نه، تخصصش این هست یا نه، اون درسی که قراره درس بده یا نه، بلده یا نه؟ اصلا کاری به این نداره. خب این الان مشکل عقب موندگی ایجاد میکنه، یک آدم غیر متخصصی که فقط ظاهر رو میتونه رعایت کنه میره داخل اون کار، و اون کار رو خراب میکنه، اما آدمی که متخصصه اما ظاهر رو نتونسته مثل اون آدم رعایت بکنه، میمونه بیرون. حادتر هم هست تو بعضی از ادارات و … روی اون حجابه هم تاکید دارند، میگن حتما باید چادر باشه، حتی اون مقنعه و مانتو هم کفایت نمیکنه.

مهمانان برنامه: راجع به تلویزیون یک چیزی گفت….

دکترغلامی: در تلویزیون بخش نامه کرده بودیم که خانم ها باید آستین دستشون بکنن. بعد یکی از مدیران رسانه تو برنامه ای که با هم داشتیم شبکه ۴، گفت نه، چیزی نیست که. بعد برنامه بهشون گفتم -رو آنتن نگفتم که جسارت نشه- فلان بازیگر فلان سریالتون مصاحبه کرده، گفته که… .
الان یعنی مساله ما این بود که آستین دستت کن که بیاد تا اینجا!!؟؟
الان مساله ما این بود؟ الان توی یک فیلم، آقا یک نگاهی به خانم میکنه، که اندازه ۱۰۰ تا مطلب گرفتاری برای خودش ایجاد میکنه.

اصرار میکنیم بر پوشش! به جای عفاف، بر پوشش اصرار می ورزیم. یک رئیس جمهور سابقی یک جمله ای گفت، اگرچه بهش عمل نکرد، اما جمله جمله خوبی بود، ابتدای ریاست جمهوریش گفت:
اگر یک آموزش پرورش خوب داشته باشیم، دیگه هیچ چیز نداشته باشیم، همه چیز داریم.

مهمانان برنامه: شما فرمودید که توی حجاب نمی تونیم انعطاف داشته باشیم. اگر انعطاف داشته باشیم، منظورمون از انعطاف این نیست که همه سرباز برن بیرون و هیچکی حجاب نداشته باشه، اصل حجاب زیباست…

دکترغلامی: انعطاف یعنی اینکه سوال خانم که راجع به انعطاف پرسیده بودند، ناظر به این بود که: مانسبت به اینکه حجاب پشتوانه قانونی داشته باشد، میتونیم انعطاف نشون بدیم؟
گفتم: نه. پشتوانه قانونی حجاب باید باشه، چون یک عده میخوان از مرز رد شن. اما حجاب رو با قانون میخواد در جامعه پیاده بکنه، اگه کسی این رو بگه، معلومه نه معنای قانون رو میدونه نه معنای حجاب رو و نه معنای جامعه رو.
اون نکات دیگه هم باید باشن، قانون مامور مرز است، مرز فقط اینجاست، تمام این مشی (محوطه داخل مرز) باید با اون عوامل دیگه محقق بشه.

مهمانان برنامه: شما فرمودید چادر اجبار نیست! تو هیچ جای ایران چادر اجبار نیست و باعث عقب موندگی نمیشه. اصل حجاب رو من فکر نمیکنم کسی دوست نداشته باشه، همه دوست دارند، ولی تو همین تخصصی که یکی از دوستان گفتن که تو مهد کودک برای اینکه بیان این رو به بچها آموزش بدن، عروسک های خوشگل رو گفتن بیارید آتیش زدن، این به نظرم حجابه که باعث عقب موندگی شده، من خودم دیدم یک خانمی که با تخصص در زمینه کودک میره یک جا استخدام بشه، اما استخدام نمیشه، چون فقط تو پوشش هایی که بیرون بوده، چادر نداشته.
یک فردی میاد استخدام اونجا میشه که حجاب و چادر داره ولی هیچ تخصصی نداره و این نداشتن تخصص باعث تربیت غلط میشه و اون کودکی که اونجوری داره رشد میکنه، همون ۱۵ سالی که گفتید کار فرهنگی نتیجه اش رو ما می بینیم، چه نتیجه خیلی بدتری از الان رو ما خواهیم دید. اینجا حجابه که ، یعنی یک اجبار زشتیه که باعث عقب موندگی شده. در حالی که با مانتو هم حجاب کاملی داره و گرایشی هم به بی حجابی نداره.

دکترغلامی: اون رئیس جمهورگفت ما اگر یک آموزش پرورش خوب داشته باشیم، دیگه هیچ چیز نداشته باشیم، همه چیز داریم. اما اگر همه چی داشته باشیم آمورش پرورش خوبی نداشته باشیم، هیچی نداریم. خیلی جمله خوبی بود. چون اگه آموزش و پروش درست بشه، محصولات، منابع انسانی درست بشن، اینها همه چیز رو درست میکنن، اما اگه منابع انسانی درست نشه شما هی قانون بذار، چارچوب درست بکن، اینها جواب نخواهد داد.

ببینید یک دوگانگی تو فرمایش شما بود که من قبلا نسبت بهش نظرم رو گفتم اینکه: اینها چادری اند پس تخصص ندارند، اینها چادری نیستن تخصص دارند! این رو قبول ندارم.
شما الان ۵ نفر هستید، با چادر بی چادر، همه تون هم توی این حوزه یک ورودی دارید. پس این قاعده نیست که هرکی چادر داره لزوما تخصص نداره.

الان خانم ها میخوان بیان بیت رهبری، دیدار آقا، به این ها بگن، آقا شما با چادر بیاین!؟ خانم های نخبه، غیر نخبه، شعرا برنامه های مختلف میرن با پوشش های مختلف. اگر الگو اونه قبول داریم، همه جا این رو پیاده بکنیم.
این رفتارهای عجیب قریب که لونگ دوتیکه است یا سه تیکه است؟ گره اش رو از کجا میزنن، میت رو از کله کفن بکنن یا از پا؟

فرمان ۸ ماده ای امام خمینی درمورد حریم خصوصی

بحث اینه که این حرف نظام جمهوری اسلامی است؟
حضرت امام (ره) فرمان هشت ماده ای دارند در مورد حریم خصوصی، ناظر به همین هاست. سال ۶۱ یک سخت گیری های عجیب غریبی تو گزینش ها، ورود به حریم خصوصی مردم، اول انقلاب هم بود یک عده احساس تکلیف میکردن که باید سرک بکشن همه جا… ، امام یک فرمان ۸ ماده ای دادند خیلی تنده؛ مثلا اینکه یک کسی، مثلا من مامور گازهستم وارد میشم که کنتور گاز یک خونه رو نگاه کنم، میبینم که طرف مواد مخدر اونجا داره، چیکار باید بکنم؟ به من ربطی نداره. مگر اینکه طرف خیلی داشته باشه که علامت این باشه که توزیع کننده مواد مخدره، والا اگر در حد مصرف شخصی اش باشه من حق ندارم به کسی بگم.
این سوالات عجیب غریب گزینش و رفتار نامتعارف برخی ها در گزینش، سیاست نظام نبوده، اما یک آدم هایی در یک جاهایی مستقر شدند که من هم دیدم که یک نگاه های…
باید حتما اصلاح بشه، دست دولت هاست.
البته همه جا اینطور نیست تو بعضی جاها این برعکس میشه، دیدم که دانشجوها بعضی میان درد دل میکنن که رفتن جایی گفتن” اگه میخواید استخدام بشید، چون با مهمون های خارجی تماس داریم و … نباید با چادر بیاید”، که هر دوتاش غلطه. ما همچین چیزی نداریم، جلوتر از این هم نمیتونیم حرکت کنیم، دین یک چارچوبی رو مشخص کرده، گفته این حد رعایت بشه، حجاب باشه، حالا با چادره، با مانتوئه، با این لباس های جدید…

مهمانان برنامه: چیکار کنیم که این ملاک ها در ادارات حل بشه؟

دکترغلامی: من نوعی نشستم اونجا سلیقه بنده اینه که هرکی بیاد اینجا گردی صورت هم نباید معلوم باشه. قبول دارم که غلطه، اما اینکه باید اصلاح بشه، من که نمیدونم کدوم اداره است، کدوم آدمه! ولی میتونم بگم که اگر که قرار شد ما این کار رو محکوم بکنیم و تقبیح بکنیم تا این آدم ها پایگاه اجتماعیشون از بین بره، من با شما موافقم.

ارتباط بد پوششی به بیکاری

اما این نکته که فرمودید که جوون بیکار داریم، این بدپوششی و این ها در جامعه داریم . من اینها رو خیلی مرتبط با کار و فعالیت نمیدونم. مثال نقضم کجاست؟
خانواده ای که شرایط اقتصادی مناسبی ندارند اما تو مصرف گرایی سعی میکنن تو رقابت با بقیه کم نیارن، یعنی گوشی عوض میکنه، طرف کار خدماتی میکنه در یک جایی، یعنی در طی روز یکی دو نفر هم بهش زنگ نمیزنن -نسبت به مثلا بنده بعد از این همه سال- میگم خب این چیه الان اینقدر ؟چیز پیچیده؟!!!

این نوع فرهنگ بد مصرف و رقابت در تجمل ارتباطی به پوشش نداره، ما باید قبول بکنیم. هم مردمان بد مصرفی هستیم؛ آب و برق و … آمار های داخلی و خارجی معلومه ۲-۳-۴ برابر دنیا داریم استفاده میکنیم. فقرامون هم دارن اسراف میکنن، یعنی آقا پول نداره اما آب و برق و گاز رو اسراف میکنه!!!

از اون طرف مردمان کم کاری هستیم. حالا من نام نبرم چه صنوفی، بعضی صنوف اگر مردمان کشور افغانستان نباشن، مردم ما آن کارها رو انجام نمیدن!!! و این کار میخوابه رو زمین!

ادامه مبحث عقب ماندگی و حجاب

اما محور اول که گفتم ریشه توسعه و عقب ماندگی رو جمع کنم، آیا واقعا حجاب عامل عقب ماندگیه؟
مالزی کشور اسلامیه، مردمشون خیلیاشون حجاب دارن، حجاب الزامی نیست. خیلیاشون حجاب دارند اگر چه گرفتاری هایی هم داره مالزی به جهت فساد. عقب مونده است؟!
از اون طرف ویتنام یا توگو، یا کشور های از این قبیل.. حجاب ندارند، پیشرفته اند؟!
بین حجاب و پیشرفت هیچ رابطه مستقیمی وجود نداره، اگرچه که من معتقدم از یک جهت دیگه رابطه وجود داره.

این مطلب را هم ببینید:   علت گرایش به بی حجابی و بدحجابی

مهمانان برنامه: اگر ما اول انقلاب حجاب رو اجبار نمیکردیم، قانون نمیکردیم، از اون طرف خود دولت و حکومتمون مروج بی حجابی نبود با همون الگوسازی هایی که داریم میبینیم. از اون طرف به جای اینکه کار سلبی بکنه گشت ارشاد و امثالهم بذاره و اینها میومد و کار ایجابی میکرد، الان نتیجه خیلی خیلی جلوتر از این بوده

دکترغلامی: نقشه تون یک بخشیش نیست، اون اینه که ما یک دشمنی هم داریم.

مهمانان برنامه: این دشمنی رو هم داشته باشیم و برای اون هم یک کاری بکنیم. اما الان کار ایجابی رو نکردیم، خودمون مروج بی حجابی هستیم، برای توطئه های دشمن هم کاری نکردیم فقط حجاب رو اجباری کردیم.

مجری: در نهایت علت موفقیت بعضی جریان ها در ایجاد تمایل توی یک قشری از خانم ها و دخترها به بی حجابی و مقابله با حجاب چی بوده؟ این تمایل قطعا به وجود آمده دیگه…

دکترغلامی: آقا ما با حجاب عقب افتادیم آنها بدون حجاب پیشرفت کردن! اولا گفتیم توسعه یا عدم توسعه ربطی به حجاب نداره، اتفاقا حجاب به معنی درست کلمه باعث توسعه خواهد شد. محور دوم و سوم رو بگم بعد برسم …

محور دوم: یک کم لطفی در طرف جمهوری اسلامی میشه خیلی جاها آدم میشنوه، ما رو مقایسه میکنن با کشور های مختلف، که شما چقدر پیشرفت کردید؟

به سه تا نکته دقت کنید:

۱. عمر جمهوری اسلامی چقدره؟ ۴۰ ساله انقلاب کردیم، ۱۰ سالش هم جنگ بوده یک وقت مقایسه میکنن با انقلاب فرانسه ۱۷۸۹، چند ساله مسیر ما در پیشرفت در حوزه علم بهداشت و اقتصاد تو این مسیر فعلیه؟ کشور ما خیلی کشور کم عمریه و جوانه، توقعات خارق العاده ای که، مقایسه میکنن مترو پاریس با مترو تهران. این یک عمر ما…

۲.غیر قابل مقایسه: نوع پیشرفت ما با دنیا فرق میکنه، کشور های مختلف با هم همکاری میکنن، ما در تحریم مطلقیم از سال ۵۹، یک کشوری که بسیاری از کارهاش رو باید یک تنه بکنه، کشور های مختلف دنیا دارن به هم کمک میکنن، این نوع پیشرفت با پیشرفت ما متفاوت خواهد بود.

۳. رشد علمی: ما علی رغم همه اینها، یعنی عمر کوتاهمون و تحریمی که تو این ۴۰ سال کشیدیم، توی حوزه هایی فوق العاده بودیم، رشد علمی ما بین ۱۰ تا ۱۱ برابر متوسط دنیاست. تو اقتصاد جزو ۲۰ کشور اول دنیاییم. به جهت پزشکی، هسته ای، سلول های بنیادی، المپیادهای علمی، … . بعضی وقت ها آدم احساس میکنه که یک فردی از یک چیزی ناراحته با کم لطفی همه موفقیت ها رو میخواد از بین ببره، این به نظرم خیلی منصفانه نباشه که یکباره بگیم تو این ۴۰ سال هیچ اتفاقی تو این کشور نیفتاده!

پیشرفته یا توسعه یافته

اما یک عرضی دارم ناظر به اینکه آیا ما کشور های غربی رو پیشرفته میدونیم یا توسعه یافته؟ یک دهه ای از طرف مقام معظم رهبری نام گذاری شد به عنوان دهه پیشرفت و عدالت، نگفتن توسعه و عدالت. فرق پیشرفت و توسعه چیه؟

توسعه موسع شدنه، بزرگ شدنه، جهت نداره، ولی پیشرفت حتما توش تعالی هست. آمریکا الان قدرت اول اقتصادی دنیاست، میدونید که بر اساس اعلام کنگره امریکا حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد مردم امریکا زیر خط فقر هستند، نزدیک ۵۰ میلیون نفر. امریکا کشور توسعه یافته ایه، اما پیشرفته نیست. در حوزه اقتصادی خیلی خوب توسعه پیدا کرده اما…

پیشرفت ۴ گام داره،: رابطه انسان با خودش، با خدا، با دیگران، و با طبیعت رو به جلو بره.
هیچ کس منکر رفاه در غرب نیست. اما این رفاه برای همگان است؟ عادلانه توزیع شده؟ راهکارهای کسبش راهکارهای دقیقی بوده؟ اگر غربی ها این روحیه برنامه ریزی و تلاش و کار رو در کنار یک جهت گیری درست قرار میدادن قطعا از این که هستن جلوتر بودن. اگر ما قراره پیشرفت بکنیم، اون طراحی، پرکاری، برنامه ریزی رو باید داشته باشیم، جهت پیشرفت رو باید عدالت تعیین بکنه. کشورهای غربی خیلی پیشرفته اند اما توزیع ثروت عادلانه درونشون نشده.

علت موفقیت برخی در ایجاد تمایل به بی حجابی

ولی بریم سراغ نکته شما. میگید که تمایل جوانهای ما از کجا آغاز شد؟ یکی از بزرگواران مثال زدن که ما زمان جنگ چطوری بودیم. خاطرم هست سال ۶۱- ۶۲ نفت رو با یک گاری هایی وصل به اسب با یک کانتر ۲۲۰ لیتری میاوردن، داد میزدن تو کوچه: آی نفتیه! یک کسی بگه که خانواده هایی که بچه های شیرخواره نداشتن، از پشت پنجره نگاه میکردن که خانواده هایی که بچه شیرخواره دارن، اونها نفت گرفتن یا نگرفتن؟ اگر میدیدن که اونها اومدن نفت گرفتن، اگه نفت مونده میومدن میگرفتن که بخاری هاشون تو زمستون روشن کنن. این روحیه بود. چی شد ما به شرایط امروز رسیدیم؟
اتفاقی که افتاد بعد از جنگ بود، وقتی جنگ تموم شد، ما مواجه شدیم با یک ثروت عظیمی که تا الان خرج جنگ میشد، از الان اومد وارد کشور شد و این قرار شد خرج سازندگی بشه. در اینکه قرار شد خرج سازندگی بشه، یک اتفاق بدی روی داد که من از صحبت مقام معظم رهبری این رو استفاده کنم:
سال ۱۳۷۱ یک سخنرانی دارند آقا، میگن یک عده سازندگی رو با مادی گرایی اشتباه گرفتن! یک ثروتی وارد کشور شده و ما یک الگوی توسعه رو میخوایم در پیش بگیریم، الگوی توسعه چی بود؟ _زحمات اون دوره و سازندگی ها رو نمیخوام انکار بکنم_ الگوی فرهنگی توسعه مصرف گرایی بود.

شما مصرف گرایی و بعد مد گرایی رو نسبتش رو با حجاب به من بگید؟ شما به یک خانم میگید با مد پیش برو، محجبه هم باش! یک خانم محجبه چقدر میتونه با مد پیش بره مگه؟ مد اقتضائاتی داره بالاخره نسخه های جدید، آراستگی های جدید، این میخواد حدود پوشش رو حفظ بکنه، هی آراستگی های جدید هم داره میاد و او را در معرض مفسده قرار میده.
ما بعد از جنگ شاید هم ناخواسته مردم را هول دادیم به سمت یک الگویی از توسعه که این الگو خیلی وقت ها دیگه با عفاف و حجاب قابل جمع کردن نبود، و الگوی مصرف گرایی بود و مدگرایی بود.
یعنی، زمان جنگ تلویزیون تبلیغات نشون نمیداد دیگه، بعد از جنگ آغاز شد. زمان جنگ همه چی کوپنی بود، برنج، روغن، پنیر، همه چی کوپنی بود. عادت کرده بودیم به مصرف کم و حساب شده.
پول وارد کشور شد، نگفتن این پول هست، داره خرج سازندگی میشه! گفتن: خرج سازندگی میشه، اینها هم هست، بیایید استفاده کنیم. در حالی که ما عادت کرده بودیم اینقدر(مقدار کم) پنیر بذاریم روی نون، بعد جنگ به طرف گفتن که میتونی اینقدر(بیشتر از قبل) هم بذاری!
اگر نمیگفتن، ما داشتیم با همون مقدار زندگی می کردیم. این موج مصرف گرایی و مد گرایی بعدش، عملا فرهنگ مردم رو تغییر داد.

همون موقع رهبری هشدار دادند که: آقا سازندگی مادی گرایی نیست دارید قاطی میکنید، این نسخه ای که دارید میپیچید عملا ما رابه یک نسل خواهد رسوند ….
سخنرانی معروف عوام و خواص که همه شنیدید. وقتی جنگ تمام شد، صدر اسلام هم همین بود. جنگ تمام شد، سختی ها تمام شد، چرب و شیرین آغاز شد. فرمانده های جنگ که تا دیروز یک دونه خرما میخوردن با این میجنگیدن، الان احساس میکنن فلان امکانات هست -در زمان صدر اسلام- اسب و کنیز و غلام و خونه و برو و بیا …. آقا اونجا هشدار میدن به نظامی ها، که دچار نشوند.
این اتفاق زمینه را در کشور فراهم کرد که جنگ نرم موفق بشه، آقا اول گفتن که شبیخون، ناتو، قبلش تهاجم؛ موقعی که آقا تهاجم فرهنگی رو مطرح کردن، یک عده گفتن: نه آقا تهاجم چیه بالاخره تبادل داریم.
ما گفتم تبادل یعنی یه چی بدیم، یه چی بگیریم، میشه بگید ما الان چی داریم میدیم؟ فقط گیرنده ایم!
تبادل، تهاجم، شبیخون و بعد هم ناتو. این از اونجا زمینه سازی شد، دشمن هم -به قول برخی بزرگان- تا زمان جنگ آن ضربه ای که از انقلاب اسلامی خورده بود، باعث شد که خیلی نتونن بشینن و طراحی کنن، ولی بعد از جنگ، طراحی دشمن نسبت به ما خیلی کامل شد و نسخه های دقیق تری رو مطرح کردن. دلیل موفقیتشون فضایی بود که ما خودمون در کشور ساختیم، لزوما هم نمیگم کسی نیت بدی داشت، اما اقتضای نوع سازندگی بعد جنگ، این بود که ما به این آفت دچار نشیم.

مهمانان برنامه: جامعه ما خیلیا هستند که با یک عقل سکولار به مساله حجاب بنگاه میکنن و خلا اون در این برنامه حس میشد و اگر قراره که بحث تکمیل بشه و مقوله پیچیده حجاب جامع بررسی بشه، نیاز داریم به اساتیدی که جامعه شناسی هم خونده باشن، تخصص روانشناسی هم داشته باشند و از ابعاد غیر حقوقی تر و غیر دینی تر هم به مساله حجاب نگاه کنن و حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشن.